29/4 Fredag - Trädgårdsarbetet fortskrider...

Började dagen med lite datorjobb, bl a så fixade jag min deklaration - så nu är den gjord. Kom också ihåg att ändra besiktningstiden på bilen den 4/5 då det krockar med ett möte. Det fick bli den sista maj istället. Passade också på att boka in tid för besiktning av trailern, men det blir inte förrän i september. Dock lika bra att boka in tid när jag var inloggad på Bilprovningens web-sida.

Tog sedan itu med mockningen av pållarnas boxar. Skönt att få det gjort på fm så jag sedan kunde koncentrera mig på trädgården resten av dagen...

Dagens projekt bestod av att börja med en av de rabatterna som skulle åtgärdas.

Här växer perennerna huller om buller och långt ut i gräsmattan.



Efter ett par timmar med hårt slit så var enorma mängder vit höstflox uppgrävd, lite andra småplantor också, men det är floxen som brett ut sig till max. Pausade en stund med lite kaffe innan jag tog itu med att hämta välbrunnen gödsel från dygnhögen. Tre kärror med dygna gick det åt för att fylla på rabatten. Sedan gick 2 säckar gjord åt att lägga ovanpå.

I dygnan hittade jag denna lilla krabat. En larv som sedan blir en stor bagge... larven är inte speciellt liten heller ;-)



Framåt sen em började min rabatt likna något. Vit höstflogg och en blåklocka, som blir hög, planterades i mitten. På sidorna fick akleja, randgräs, spansk näva m.m av andra plantor jag har runtom i trädgården. .

Ska bara skaffa mer stenar eller någon annan kant att ha runt rabatterna. 




En som varit med mig i trädgården hela dagen och haft koll vad jag pysslat med - det är Nalle det... ;-)



Va! Vad händer där borta!! Måste hålla koll ju...



Vid 17-snåret dök T upp och ville ha kaffe. Jag hade precis fått i mig lite mat så kaffe satt fint. Det var också skönt att sitta ner och vila en stund. Fast det var inte så himla lätt att ta sig ur stolen när jag suttit stilla ett tag. Snacka om att kroppen stelnade till. Bäst att jobba igång den igen, så jag greppade tag i spaden igen och började med nästa rabatt. I den handlar det mest om att rensa bort en sabla massa såpnejlika - den håller på att ta över allt!

Vid 18.30 snåret åkte T och Lexi hemåt. Och jag gjorde mig iordning för att fara till ridhuset. M1 och P kom vid 19-snåret och pållan blev snart iordninggjort för en tur till ÖFK. Lite hoppning stod på schemat.

Jag hade förberett med att ställa bil och traier framför stallet, så det var inga problem att lasta Oktawia ;-). När trailern står precis utanför stallet så klive hon på.

Ridhuet var tomt när vi kom till ÖFK. Jag och P släpade fram hindermaterial. Lillan kunde vara lös i ridhuset när vi plockade iordning. Det är ju lite spännande när jag går fram och tillbaka ;-).

M1 red fram pållan under tiden som vi släpade hindermateria. Pållan var idag pigg men lite okoncentrerad. Övningen bestod i att rida på en 8-volt och studsa över små hinder, ett på varje långsida och så ett i mitten. Ekipaget skötte sig mycket bra och M1 var nöjd med pållans insats idag.

När vi sedan skulle lasta så klev pållan snällt raka spåret in i trailern - trots strulet som vi haft under veckan.

Var hemma igen vid 21.30-snåret och pållan blev som vanligt omhändertagen och jag plockade undan alla prylar. Pållarna fick sin kvällsmat och jag själv förpassade mig in i soffan för att glo lite på TV.

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0