10/1 Måndag - Jobbet igen...

Jaha - då var det slut på ledigheten åter tidiga morgnar för att ta sig till jobbet. Har dock sovit dåligt under natten pga att blåst storm. Kändes ett tag som om huset skulle flytta på sig...

Med tanke på den blankis som på hela min gård så borde huset ha flyttat på sig... när jag skulle ta mig till stallet så var det med en snygg glidning jag halkade iväg ner till stallet. Ut med pållarna och maten, men sedan... att ta sig upp till huset var inte det lättaste på glansisen. Det är inte mycket lutning ner till stallet, men fullt tillräcklig - om man säger så. Lite lätt andfådd och stressad kom jag upp till huset utan hela ben - jisses vad långt 20 meter kan vara ibland... bytte kläder och så iväg till bussen. Eller iväg och iväg... 900 m blankis är inte den lättaste sträckan att ta sig fram på utan isbekämpningsmedel... När jag var halvvägs nerför min kulle började jag fundera på ifall jag skulle ta bilen istället, men jag kom inte upp till huset... bara att halka sig vidare nerför kullen och resten av sträckan till busshållplatsen skedde med mycket små och kontrollerade steg.

Livet är ett äventyr! Att jag kom fram till busshållplatsen är för mig en gåta. IS ÖVERALLT!!!! Som tur var så var bussen försenad, hade inte hunnit med den annars...

Inne i stan var det likadant - alltså is överallt. Det var en lättad Lizzie som kom fram till sin arbetsplats utan brutna armar och ben *pust*.

Full fart på jobbet var det i alla fall. På em skulle jag iväg till personalavdelningen på en liten utbildning inför kommande sommarrekryteringar. Hade tiggt skjuts av T för att ta en sväng förbi ett Apotek innan kursen började. För jag insåg att min plan att gå till personalavdelningen inte höll. Att hyra en cykel var inte att tänka på.

Så ett snabbt besök till Apoteket vid Haga och där fann jag vad jag var i desperat behov av. Broddar!!! Dessutom var det sista paret! Kollade inte på prislappet -  visade sig att de kostade 200 kr men det får mitt skelett vara värt... Och så full fart till utbildningen.

Utbildningen slutade kl 15 så jag hann med en lite tidigare buss hem. Satte på mig broddarna direkt - funderade en kort stund om jag nu är medelålders på riktigt... men bestämde mig för att hellre hela ben än att se snygg ut och inte skramla när man går ;-). Broddarna verkade funka OK. Eldprovet kom när jag klev av länsbussen... 900 m hem på ren blankis och så blåste det full storm...

Om man säger så här - utan broddar har jag inte tagit mig hem hel och ren - utan istället blåst av vägen och säkert brutit ett ben eller två.

Broddarna funkade alldeles utmärkt och de är nu "my best buddies" - och värda varenda krona.



Efter att ha matat pållarna så blev det lite mat för min del. Pausade en stund framför datorn innan jag gav mig ut i halkan igen - dock utrustad med broddarna. Inga problem då inte. Ut i garaget och letade rätt på sanden och så började jag projekt sandning. Planen var att M1 skulle stå för pållans motion idag alltså en tur till ridhuset. För att komma någonstans med trailern så var det sandning som gällde. Sandade stallplan och gårdsplanen. Sprang femtielva vändor in i garaget för att hämta sand i min lilla hink (tungt...) och så började jag sande vägen upp och vägen ner för min kulle. Det var när jag kom ner till vår vändplan (där jag körde fast) som jag insåg att jag ALDRIG skulle komma någonstans med trailern i blankisen. Hade inte sand nog att sanda så det skulle vara säkert. Det blåste fullkomlig storm ute och jag blåste nästan omkull trots sand och broddar. Så jag ringde M1 och sa att jag helt enkelt inte vågade åka iväg med häst och trailer. Is och blåst är ingen bra kombination. Det får bli ett pass på onsdag istället.

Jag tog itu med mockningen och fixade klart allt i stallet. Och istället för att åka iväg till ridhuset blev det en hemma kväll. Funderade lite på vad jag skulle hitta på och göra, till sist så bestämde jag mig för att ta itu med stryktvätten som jag inte hann med igår. Ett gäng påslakan och några linnedukar. Så skönt att få det gjort och äntligen helt rent från stryktvätt för den här omgången :-). Hann till och med att surfa en stund innan det var dags att gå ut och plocka in pållarna för kvällen.

Det var inga problem att få in pållarna idag inte. När jag öppnade stalldörren hade de väldigt bråttom in och det är ju blåste de tycker är jobbigt. Kallt är det ju inte i alla fall.

Resten av kvällen blir det CSI och sedan blir det sängen

Det var allt för idag och i brist på Nallebild får ni stå ut med en bild på Lillan ;-)



/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0