25/7 Måndag - Hemmadag....

Idag så kände jag mig sugen på att baka lite. Och så blev det. Bakade mina absoluta favoritkakor - mördegskakor med ett täcke av maräng och mandel. Varje kaka är som en liten bakelse ;-). Receptet har jag fått från min gammelmoster B för många år sedan. Är man en gottegris, som jag är, så älskar man dessa himmelskt goda kakor.

Man bakar kakorna i 2 omgångar - först så gör man en mördeg - som ska vila i kylskåpet en stund. Man gräddar sedan mördegen en vända - på med marängsmeten och hackad mandel och så in i ugnen en sväng till.

Visst ser de smarriga ut :-).



Kakorna var klara vid 14-snåret och vid 14.30-snåret dök T upp. Som vanligt hade han alltså fika-radarn påslagen ;-).

Under tiden som jag bryggde kaffe, gick jag och kollade vart kissungarna höll hus någonstans. Det hade blivit oroväckande tyst...

Hittade kissarna på en stol under trappen - där de sov sött :-)




Riktiga gosegrisar ;-)




När kaffet var klart så blev det en fika i trädgården - kanelbulle och god kaka *mums*



När fikat var avklarat så satte vi igång med det som T kommit för. Dags att ta rätt på de där 10 kg lingonen som T plockade förra året. Behövde få loss utrymme i frysen.

Så vi kokade sylt resten av em och tidig kväll... Det fick plats ungefär 3 kg bär i den 10-literskastrull som vi använde, och det tog tid att koka upp varje omgång eftersom bären var frysta. Dessutom skulle det fram med burkar som behövde diskas och steriliseras i ugnen. Så vi hade lite att pyssla med...

Men framåt kvällningen så var äntligen alla bären kokta till sylt - 26 st burkar blev resultatet...



När köket var uppröjt efter syltkoket så var det dags att ta itu med nästa sak - nämligen pållans motion för dagen.

Kom iväg lite sent till ridhuset, var på plats 20.45 och Oktawia var allt annat än taggad för arbete ;-)



Damen var tämligen seg som sirap i början på ridpasset, men jag skrittade fram ordentligt och allt eftersom ridpasset skred framåt så vaknade hon till liv ;-). Jag gjorde inga avancerade övningar, utan jobbade med lite övergångar och skänkelvikning och jobbade mest loss damen. M1 ska trimma Oktawia i morgon så det var nog lagomt med ett litet lättare pass idag. För övrigt så skötte sig pålla helt OK.

Var hemma igen vid 22.30 och var klar med allt i stallet vid 23-snåret. Då var det dags för soffan och Navy CSI för min del - och som sällskap hade jag en riktigt sällskapsjuk Sixten ;-)




Och detta var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: margaretha

Hej Lizzie!

Hittade hit till din blogg via din tråd om servitut på Buke. Du vill inte vara så snäll att du delar med dig av hela receptet till de kakorna du presenterar i inlägget?



För övrigt så är även jag en av "tanterna" på Buke (marti130), jag var rätt aktiv för några år sedan men nu läser jag mest. Ägnar mig åt lite hobbyuppfödning av NF på min fritid. Även jag har ju en blog förstås som handlar om pållarna på North Hill som är mitt stuteriprefix. Om du vill läsa så finns den på http://my.opera.com/marti130/blog

2011-07-27 @ 19:21:55
URL: http://my.opera.com/marti130/blog
Postat av: Ingrid "Tinka" Carlsson

Hej Lizzie! Jag kom också hit via Buke (Lintrollet).

Via ditt inlägg om Wielkipolski. Jag hade en underbar häst av den rasen 1980.

Jag blev också så sugen på dina kakor...... Du vill inte dela med dig av receptet?

Det fanns 2 Oktawia i Asvh´s Blup. Vilket år är din häst född? Hälsningar Tinka.

2011-07-28 @ 11:01:03
URL: http://www.stalllt.n.nu
Postat av: Lizzie

Min Oktawia är född 1998. Recept på kakorna kommer :-).

/Lizzie

2011-07-28 @ 11:06:57
URL: http://stallkartorp.blogg.se/
Postat av: Ingrid "Tinka" Carlsson

HURRA! Jag väntar med hungrig blick......

2011-07-30 @ 22:59:10
URL: http://www.stalllt.n.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0