4/7 Måndag - Dags att röja....

Blev väckt kl 7.00 - T och jag hade bokat in tid hos hunddagiset för en provdag. Nu blev det bara Lexi som fick åka iväg. Lillan löper och är då inte så lämplig att ha på hunddagis bland en massa hanhundar.

Så T kom ut och såg till att jag kom upp ;-) och vid 8 var vi hos hunddagiset. Visade upp försäkringspapper och vaccinationsintyg och så in med Lexis hundsäng och föreståndare tog hand om Lexi.

T och jag åkte tillbaka till mig för planen för dagen var nämligen att börja röja i alla fall en av vindsgarderoberna. T har mycket prylar kvar och det är grejer kvar som ska delas upp. Men framför allt är det mycket "skräp" som behöver slängas - eller bra att ha saker som T väljer att se det hela. Att man inte har plats för det och ännu mindre andvändning - det är en helt annan saker. Prylar som jag inte har använt de senaste 20 åren - det har jag inget som helst problem med att slänga. T får ångest vid bara tanken.

Eftersom han tycker det är så himla jobbigt att rensa så var han tvungen att vila först. Därför la han sig i soffan en stund - där låg han och sov i 2 timmar!!!!

Jag fick i alla fall lite lugn och ro och kunde pyssla klart mitt småpyssle. Kamrat K fyller år idag och tyvärr så har hennes present inte kommit ännu. Vet att jag beställde presenten i sista minuten, men tidigare har de varit snabba med leveranserna - men nu när det verkligen hade behövts... då kom det inte. Förmodligen ligger paketet i min brevlåda i morgon eller nåt sånt!

Så därför pysslade jag iordning ett fint kort och en liten minitavla som sedan lades i ett litet fint paket som jag pysslade iordning. Så kamrat K får nöja sig med en liten "låtsaspresent" tills den riktiga kommer ;-).

När T väl kvicknade till liv igen så startade vi igång med varsin mugg kaffe - sedan så tog vi itu med vindsgarderob nr 1. T började med att bära iväg allt längst bort i hallen. Han hade ingen som helst lust att ta med sin egna prylar, men så blir det. Nu ska jag bli av med hans "skräp" så jag får in mitt eget  "skräp". Vi delade också upp de hundratals trasmattor som låg i garderoben. Det där med att T kunde ta saker och ting "sen" var ett tröttsamt tjat... Tyvärr gick arbetet väldigt långsamt eftersom T var tvungen att vandra iväg och göra andra saker - som typ ingenting - mellan varven. Jag kände mig lätt stressad eftersom jag kl 15 hade tid inbokad för en ridlektion.

Självklart så hann vi inte klart. Det mesta är i alla fall ute ur garderoben, min hall ser ut som ett bombnedslag, men vi får fortsätta i morgon. T hade bilen full med mattor i alla fall och ett antal sopsäcker har blivit fyllda med allehanda skräp.

Innan jag tog itu med pållan så var vi tvungna att få i oss lite mat. Så lite snabbt fixade jag iordning en sen lunch - fick bli ungsstekt fläskfilé och lite potatissalad. T var lite piggare efter maten ;-).

Vid 14-snåret så var det ut i hagen för att få in pållarna. Det gick bra, men när jag väl fick in Oktawia i sin box och dragit igen boxdörren till hälften så började Bianca klia sig mot den. Under tiden som jag tog tag i Bianca och motade iväg henne till sin egen box - då passade Oktawia på att trycka upp boxdörren och smita ut i hagen igen.

Detta tilltag har hon aldrig gjort tidigare. Jag hade dessutom tidsnöd (som vanligt) och hästkräket ville abslut inte bli infångad. Jag hann i alla fall stänga grinden ut till sommarhagen, så jag hade Oktawia i vinterhagen, men den är tillräckligt stor för att det inte ska gå att fånga in en häst som galopperar runt.

Fick hjälp av T och 20 min senare så var kräket infångad och lätt stressad kunde jag fixa iordning damen för en ridlektion inne på ÖFK.

Var på plats och satt i sadeln kl 14.50 och strax efter kl 15 kom instruktör ÅE. Hade i princip alltså då bara skrittat fram - och både jag och Oktawia behöver egentligen mer framridning - typ 30 min och då i alla gångarter ;-).

Så första halvan av ridlektionen så var Oktawia allt annat än samarbetsvillig, men det var bra att det inföll sig när jag ändå red för en instruktör. Mitt sätt att hantera situationen och rida utfördes nämligen på rätt sätt och till sist så började saker och tinga funka bra. Galoppfattningarna blev alldeles utmärkta - att jag sedan inte orkar driva ordentligt är en helt annan sak. Har tappat bort min ridkondis för länge sedan - under åren som min förra häst stod skadad - och det tar vansinnigt med tid och arbete att få den tillbaka ;-).

Var i alla fall nöjd med dagens lektion - det var himla kul :-)




När ridpasset var avklarat så var det dags att åka hemåt igen. Oktawia klev snällt in i trailern och nöjd matte och nöjd häst var klara för att åka hemåt.

Under slutet av min ridlektion så åkte T iväg för att hämta Lexi och han kom tillbaka lagom när jag var klar med ridningen. Fick rapport av T innan jag åkte hemåt, det hade gått jättebra med Lexi på dagiset och på onsdag ska hon dit igen.

Väl hemma så blev det en svettig häst som blev omhändertagen och avsvampad. 1 kg havre blev serverat och under tiden hon käkade upp så plockade jag undan på all utrustning och kollade av Bianca. När jag var klar med allt i stallet så fick pållarna gå ut i hagen igen och jag själv förpassade mig in i duschen.

Det var dags att åka iväg på lite födelsedagsfirande - och då måste man ju piffa till sig lite ;-). Dusch, rena kläder och lite smink - och Lizzie blev som en ny människa. Ut i trädgården och plockade ihop en fin sommarbukett - lite blommor måste man ju lämna av när någon fyller år :-)

Nu färdigt för att åka iväg :-)



Resten av kvällen tillbringades i kamrat K's kök där vi mumsade i oss jättegod tårta och urgoda cupcakes som hennes systerdotter bakat. Hade en himla trevlig kväll och kom hem sent om sider...

Och det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0