21/3 Måndag - Blåsigt...

Jisses vad det har blåst under natten :-O. Vaknade flera gånger av att huset skakade... Får vara glad att taket ligger kvar... Hade också hoppats på att all snö, is och vatten skulle ha blåst bort, men så var icke fallet. Mindre snö än i går kväll, men fortfarande is och vatten över hela stallplanen - gummistövlar på vid utsläpp av pållar!

Lyckades ta mig till bussen utan att blåsa bort, termometern visade några plusgrader - men vinden var kall!

Min lilla bil stod kvar på parkeringen vid jobbet och jag fick tag på farbror Bildoktorn på morgonen. Berättade om mitt bilproblem och hans kommentar var "detta måste undersökas". Verkligen!

Så vid 11-snåret kom T med Hondan för att bogsera mig till verkstaden. Som en sista chans hoppade jag in i min bil för att provstarta - och vad händer då?! Vroom!!! Bilen startade utan problem!!! Vilken jäla typ!!! Bilen fick i alla fall finna sig i att åka iväg till farbror Bildoktorn för utredning - vet ju inte när den vägrar starta nästa gång. Så nu får det fixas till.

T hade varit på Biltema innan han kom till mitt jobb - vad hade han hittat där? Jo, äntligen hade Biltema fått in en ny omgång med snökedjor. Så nu är de inköpte och jag är rustad för nästkommande vinter :-D. Men med tanke på hur vägen ser ut hemma så funderar jag på ifall de även funkar till min väg som är som ett gyttjebad...




Efter besöket hos Bildoktorn så skjutsade T mig tillbaka till jobbet och efter en hektisk em kom han sedan och hämtade mig efter jobbet. Han följde med hem eftersom jag behövde hans bil för att komma in till ÖFK med pållan.

Som tack för hjälpen fick han middag. Efter maten så förpassade han sig in i soffan med Lillan och jag förpassade mig ut i stallet med Lexi. Lexi tyckte det var väldigt trevligt att få vara med sin matte och springar runt i stall och ute på gården som en tok. Här gällde det att spana in ALLT - och framför allt - hålla koll på vart ev. kunde finnas katter någonstans... ;-)

Jag mockade, fixade maten, fixade iordning vattenhinkar. Idag hade ialla fall Bianca INTE bajsat i sin krubba eller vattenhink. När jag var klar med allt så klafsade jag ut i blötan och hämtade pållarna. De följde gärna med in... jobbigt med blåsten!

M1 skulle motionera pållan idag, men hon hade ett möte inne på ridskolan. Så jag fixade iordning pållan och på med utrustningen. T fixade på trailern på bilen och jag lastade faktiskt på planerad tid - 19:15. Jag och pållan for sedan iväg till ridhuset. T var kvar hemma hos mig och var hundvakt. Trevligare att ligga i soffan framför TV:n än att stå och frysa i ridhuset ;-)

M1 och P mötte upp vid ÖFK och efter att nästan ha blåst bort vid urlastningen så gick vi in i ridhuset. Det var ytterligare en privatryttare som red, men i övrigt så var det tomt på privatdelen i ridhuset. Ridlektion var det som vanligt.

Oktawia tyckte att den andra privathästen var lite mysko... den rörde sig "konstigt" och lät "konstigt" ;-). Det var en pålle som reds i en mycket högre samlad form än vad Oktawia kan gå i (uppenbarligen en häst som kommit MYCKET längre i sin utbildning än Oktawia).  Dessutom tyckte väl pållen att det var lite jobbigt med det arbete som den fick utföra. Skum häst tyckte Oktawia i alla fall... se och lär säger matte ;-)

Oktawia var duktig idag. För att komma tillrätta med hennes benägenhet med att galoppera med rumpan innanför spåret. Så jobbar M1 med en övning där damen får galopper på volt och få ut rumpan. Polletten börjar trilla ner och hon skötte sig jättebra, även om hon tyckte det var hur jobbigt som helst. Men för att bli starkare så måste man ta i lite extra... då blir det jobbigt ett tag.

Till sist så stoppade en trött, nöjd och svettig häst in i trailern och vi kunde åka hemåt. Blir ett nytt motionspass med M1 i morgon.

Jag var hemma igen vid 21-snåret. Jag fick stanna bilen nedanför kullen, för inte ens T's 4-hjulsdrivna Honda skulle fixa att dra upp häst och släp upp för min totalt bottenlösa väg. Lervälling är nästan värre än snö och is!

Så T kom ner och hämtade bilen, och mycket riktigt. Det slirade bra även med tomt släp! Oktawia och jag klafsade upp i leran och blåsten!

Jag tog hand om pållan och T kopplade loss trailern och åkte hemåt med Lexi. Jag var klar med allt i stallet vid 21.30-snåret och totalt sönderfrusen försökte jag sedan värma upp mig med en varm mugg med mjölk under tiden som jag kollade på TV en stund. Undrar om jag kommer hinna bli varm tills i morgon. Den kraftiga blåsten gör ju så att det blåser rakt i genom hela huset :-O.

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0