30/3 Onsdag - Ridhuset...

Idag var det planerat att jag skulle åka in till ridhuset med pållan. På onsdagar är ridhuset bokat från kl 20.10 - alltså måste jag vara klar till den tiden. Det i sin tur innebär att jag behöver vara inne vid ridhuset kl 19...

Åkte därför hem med 16-bussen. Under tiden som jag käkade fick jag ordning på min dator som inte ville funka igår. Fick lite tips av en kvinna på jobbet hur jag skulle gå tillväga och jag löste problemet. Hoppas det håller i sig nu bara.

Vid 17.15 var jag ombytt och klar, satte full fart ut i stallet. Mockade utan att känna mig speciellt stressad. Var klar med mockning och hästmat vid 18. Gick ut i hagen för att plocka in pållarna...

Man kan väl säga så här... Oktawia var måttligt intresserad av att komma in i stallet...



Till sist var pållarna i var sin box och jag började med att haka på trailern på draget. Det visade sig inte vara helt enkelt...

Trots att det var ljust ute så var det problem att pricka rätt. Placerade bilen ett par cm framför draget, försökte dra fram trailern - men det var helt hopplöst. Gick inte att rubba trailern framåt. In i bilen igen för att backa lite till, ut och kollar. Backat lite för långt - går inte att få trailern röra sig bakåt... så här höll jag på ett tag och till sist så började jag känna mig lite lätt stressad. Till sist klickade det till och vad jag kunde se så placerade sig trailern rätt. Flyttade bil  och trailer till rätt ställe på gårdsplan. Nu var det dags att ta itu med pållan.

Oktawia var mer än lovligt lerig :-O. Tack och lov för att hon haft täcke på sig. Leran på halsen och det som var ingnuggat i huvudet var fullt tillräckligt att ta itu med. Herregud! Hästan såg ut som om hon gått en kamp med en riktigt gyttjedrottning :-O

Borstade och borstade och borstade - dammet fick jag till sist ta bort med en fuktig svamp. Kollade på klockan och insåg att min tidsplan krakelerade mer och mer. Kände mig mer och mer stressad eftersom jag behöver lasta och åka kl 18.45 - den tidsplanen sprack totalt. Skyndade mig så mycket jag kunde och så på med utrustningen. Det nya tränset passade, men behövde justeras en hel del. Det innebar att jag behövde göra nya hål för att nosgrimman skulle sitta lagomt hårt och på rätt höjd. Oktawia var inte direkt samarbetsvillig....

Till sist så var all utrustning på kusen och dags att lasta. Visade sig att trailern inte alls satt på som den skulle *suck*. In med hästen i stallet igen och så tillbaka till bil och trailer. Fick böka runt ett tag innan trailern verkligen satt fast på kulan. Den förbannade trailern är ju hur tung som helst *morr*. Kommer aldrig skaffa mig en dubbelaxlad trailern. Har alldeles för trång gård för att klara av att böka runt med en sådan för hand.

När trailern och alla sladdar var på rätt plats igen, så iväg till stallet och hämtade hästen. Hon tittade misstänksamt på trailern - men gick in i alla fall. Klockan var 19.15 när jag åkte hemifrån och säga att jag var stressad var en underdrift....

T mötte upp vid ÖFK. Han hjälpte mig att hålla i pållan så jag snabbt kom upp i sadeln. Jag blev sedan lämnad själv för han tog Lillan på en promis.

Nu var det bara att gilla läget - hade cirka 35 min på mig att rida. Det fick alltså bli ett lättare pass. Bättre att pållan fick röra på sig en lite kortare stund än inte alls. Jag kände mig ju också totalt tokstressad och inte alls upplagd för något intensivt ridpass.

Men ridpasset som det nu blev var precis vad jag behövde. Pållan skötte sig alldeles utmärkt och verkade tycka det var väldigt trevligt att få komma till ridhuset. Samarbetsvillig är ordet :-)  och en lisa för min själ :-D. De nya chapsen funkade alldeles utmärkt att rida med och de kängor jag hade på fötterna gjorde att jag fick bra stöd för mina vrister = hade hyfsad koll på mina ben idag. Hann i alla fall mjuka upp damen i alla gångarterna och det var inte tjafsig någon gång - utan Oktawia sköttes sig alldeles utmärkt. Att det blev ett lättare ridpass gjorde ju inte så mycket med tanke på att Oktawia vilat några dagar pga vaccineringen. Kändes bra att hon var så positiv till arbete :-D

Damen har gjort sig väl förtjänt av att få ett nytt snyggt träns :-)



In med pållan i trailern och så full fart hemåt. Var hemma igen strax innan kl 21 och pållan blev omskött, alla prylar plockades undan så serverades kvällsmaten. Vips så hade den här kvällen också försvunnit. Ingen risk att ha sysselsättnignsproblem när man har häst ;-)

Avslutar kvällen med att titta på lite nyheter och nu är det dags att förpassa mig till sängen :-)

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0