11/5 Onsdag - Hemmapyssel

Ännu en dag som högsommarvärme, när kommer regnet som utlovats?? Mina stackars rabatter är i behov av vatten och det är bättre att det kommer uppifrån än att behöva handvattna...

På vägen hem från jobbet så stannade jag till vid mataffären och shoppade med mig lite förnödigheter hem, bl a ett paket med snabbmarsan... på jobbet hade jag blivit akut sugen på rabarberpaj...

Väl hemma blev det lite mat och så fixade jag pajen. Meddelade T vad som var på gång - alltså pajen - och han var snabbt på plats... tur det - äta en hel paj själv är inte direkt nyttigt ;-).

Under tiden som pajen var i ungen så fixade jag stallet. T var behjälplig med att storstäda mitt kattrum - vilket var välbehövligt *harkel* - som tack för pajen ;-). Jag hann till och med fixa klart med att göra iordning Oriflamevarorna som kom igår.

M1 och P dök upp frampå kvällningen och det blev en uteritt för Oktawias del. Bra att hon kunde rida ut idag, för då hann jag med lite hemmapyssel som jag inte hinner med annars ;-).

Innan jag kunde sätta mig ner och njuta av rabarberpajen så var jag tvungen att gå ut med kameran i högsta hugg. Under dagen så har 10 st äppelträd slagit ut i full blom och doften från äppleblommorna dränkte hela trädgården och det var en hel himmel av äppelblommor :-)



Dessutom blev jag helt bedövad av allt surr från trädkronorna. Bina hade fullt upp och for som druckna från blomma till blomma. Försökte komma riktigt nära och fota bi när de plockade pollen - men det var inte helt lätt. Bina var inga medgörliga fotoobjekt ;-)



Det var en helt underbart ljummen kväll och det var JÄTTEGOTT med rabarberpaj - åt alldeles för mycket som vanligt. Skön att hinna sitta ner och njuta av äppelblomsdoften och lyssna på bisurret :-).

Efter fikat så  hjälpt T mig med att vattna de nyanlagda rabatterna. Mycket vatten går det åt... jag hann också prata med M1 en sväng när de kom tillbaka från ridturen. Det stora problemet med uteritter är rullskidåkarna...

Efter asfalteringen av banvallen så åker ju rullskidåkarna på banvallen och de skrämmer fullkomligt skitslag på hästar. Inte tar de någon hänsyn heller. Hur svårt kan det vara att sakta ner farten lite. Bättre att man som häst och ryttare ramlar ner i djupa krondiken och bryter nacken av sig?? Finns ju liksom ingenstans att ta vägen... en meter brett är den grusade delen för hästarna och två meter brett är asfalten och så är det typ 7 meter djupa diken på båda sidor en viss sträcka... ingen bra kombination då med häst och rullskidoåkare...

M1 hade idag i alla fall kunnat ta sig undan, så det hade gått bra.

När hästarna var klara så fick då stå kvar inne det var snart dags för kvällsmaten. T och Lexi åkte hemåt och jag fortsatte med att vattna rabatter... jag vill ha regn...

Vid 21-snåret fick pållarna mat och jag själv förpassade mig in och kollade på Blue bloods, nu nyheter och så ska jag försöka komma isäng lite tidigare idag...

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0