30/11 Fredag - Ledig, eller nåt...

Så var det sista november - fort gick denna årets tråkigaste månaden på året... Idag var jag ledig från jobbet. Hade fritt från mötet och det funkade för mig idag att vara flexledig. Välbehövlig ledighet för att hinna få ordning på adventsmyset.
 
Största orsaken till att jag behövde vara ledig berodde på att sotaren skulle komma mellan 10-12. Först tänkte jag vara ledig endat förmiddagen, men eftersom jag hade gott om plustid funkade det att vara ledig hela dagen.
 
Så det blev en liten sovmorgon innan jag kravlade mig ur sängen och släppte ut pållarna. Fixade iordning mig själv och så satte jag fart. I väntan på att sotaren skulle dyka upp så hann jag städa övervåningen. Både att damma och dammsuga. Sotaren dök upp vid 11-snåret och stotade skorstenen. Han fixade iordning båda kaminerna inkl dammsög dem. Så det blev rent och fint. Lillan satt instängd i badrummet - allt annat än glad åt besöket. Sotaren är en otäck farbror ;-)...
 
När sotningen var avklarat så fortsatte jag med städningen. Nu var det undervåningens tur och det dammades, putsades och fejsades :-). Fixade fönstrena i köket och bytte gardiner. Det är första advent på söndag och det är lika bra att fixa iordning allt som har med julmys att göra. Jag kommer i alla fall inte ha tid längre fram under december.
 
När resten av eftermiddagen var avklarad så hade jag hunnit städa klart. Alla adventstakar var framme, alla lös utom en som totalt gått sönder. En adventsstjärna funkade så den tändes, i de övriga tre fanns det inga glödlampor och inte hade jag några hemma heller.
 
Jag fixade även klart stallet under em och det var skönt att kunna mocka i dagsljus :-). Vid 16-snåret kom T och vi fixade fram ett takräcke till bilen och så for vi iväg till Marieberg. Där fixade jag med ny adventsljusstake, shoppade hem glödlampor, lite mat och sist, men inte minst, Utegranen shoppades också.
 
Full fart hemåt och vi var hemma vid 18-snåret. Vi käkade lite köttsoppa till middag och vid 19-snåret kom så M1 och P. Dags för pållans motion. Eftersom det var snö i luften och tämligen isigt ute så fick jag låna T's fyrhjulsdrivna Honda. Den tar sig fram lite bättre än min gamla Volvo ;-).
 
När så pållan var iordningfixade så lastades damen och vi for iväg. Dock kom vi inte långt förräns jag var tvungen att stanna. Oktawia levde om i trailern så jag trodde hon hade hoppat över bommen. Det visade sig att stora snöisshok for ner från taket på trailern och skrämde skiten ur henne. Fortsatte en bit, men var tvungen att stanna igen för att försöka få loss isen från taket. Väl ute på stora vägen så gick det lugnt. Det är gropiga grusvägen som gjorde att isen lossnade från trailertaket.
 
Väl framme vid ridhuset så gick det i alla fall bra att lasta ur en lätt stressad Oktawia och vi förpassade oss in i ridhuset. Övningen för dagen var tänkt till att skutta små hinder. Alltså byggdes det upp två små hinder under tiden som M1 värmde upp Oktawia och det blev samma övning som i söndag.
 
Eftersom Oktawia stått i 3 dagar var hon lite seg att rida. Men skuttade tämligen dukitgt över hindret och på slutet så tände damen till lite och det blev full ös på henne :-). Bättre att vakna till sent än inte alls ;-)
 
När det så var dags att lasta för att åka hem så klev pållan hyfsat snällt in i trailern. Verkade inte stressad över snöraset längre. Innan vi lastade hade P tagit sopkvaste och petat bort den is som han kom åt. På vägen hem så stod damen helt stilla i alla fall och hon var inte stressad när vi kom hem. Skönt, för man blir lite stressad när det känns som om hästen försöker brotta sig ut ur trailern....
 
Var hemma igen strax efter kl 21 och pållan blev omhändertagen och jag mockade ur trailern och plockade undan alla prylar. Kollade av lilla Bianca och serverade sedan kvällsmaten. Min egen kväll får nu avslutas med lite TV-tittande och faktisk känna mig nöjd över att ha adventsstädat och pyntat mitt lilla hus :-)
 
 
Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0