17/7 Tisdag - Tur till stan...

 Idag fick jag ha klockan på ringning. Upp vid 8 och fixade iordning mig för en tur till stan. Vid 10-snåret anmälde jag så i receptionen vid mammografimottagningen. 5 minuter senare var jag inne på mottagningen och mitt besök var snabbt avklarat. Eftersom jag blev färdig tidigare än vad jag räknat med så for jag vidare till lägenheten och satte lite fart på T. Eftersom det var helt OK väder ute så fixade vi iordning utemöblerna och så fick det bli en fika på uteplatsen.
 
Vid 11.30 for jag så vidare upp på stan. Hade en lunchdate med min kamrat MK och vi träffades vid stadsträdgården och käkade en god lunch. Vi hade himla trevligt med mycket prat ett par timmar - skönt med att ha semester, då kan man långluncha ordentligt ;-). Till sist så var det dags att fara hemåt igen och jag var hemma vid 15-snåret. Jag tog då genast itu med att mocka pållarnas boxar, under tiden som jag stod där och mockade så dök T och Lexi upp. Jag fixade klart mockningen och så tog jag in pållarna då de besvärades rejält av bromsarna.
 
T satte igång med att måla klart min gavel på lagården, och jag målade det jag kunde utan att ha tillgång till stege. Det blev alltså lagårdsdörrarna som blev målade och så målade jag dörrarna till när jag ändå var i farten.
 
Jag roade mig sedan med att fota kittisarna. Inte helt lätt att fånga små busiga kittisar på bild, men jag har gjort ett försök ;-)
 
Tre bröder busar i korgen :-) 
 
 
En söt liten tjej
 
 
Tänk så kul det kan vara med en boll i ett snöre ;-)
 
 
T kämpade på bra med målningen och till sist så var gaveln färdigmålad. Äntligen två väggar av mitt uthus som är färdigmålat ;-). Nu ska det bara fixas med knutbrädor, fodring kring lagårdsdörren osv. Men först så ska vi fixa klart allt som ska målas med rödfärgen...
 
 
När målningen var avklarad så var det dags att fixa pållan för ett ridpass. M1 är hemma och kurerar sin feber - alltså fick matte hålla igång pållan idag. Jag fixade iordning Oktawia för ett pass i ridhuset och snart var vi klara för att åka iväg. När det så var dags att lasta pållan så blev det lite panik! Precis när vi klev ut ur stallet så kom stallkatten Elvis farandes mitt framför Oktawia och självklart så blev han trampad. Hans ena lilla tass satt fast under Oktawias framhov. Ve och fasa - detta har varit min skräck då denna katten inte har någon som helst respekt för Oktawias ben. Det tog någon sekund innan Oktawia reagerade och lyfte på sin hov. Elvis försvann som blixtens hastighet!!!
 
In med Oktawia i trailern och så letade vi efter Elvis - han hade flytt upp på höloftet och ville inte bli infångad. Han blödde inte i alla fall inte.
 
Lite lätt stressad kom vi så iväg till ridhuset. Jag och Oktawia fick vara själva i hela stora ridhuset under den timmen som jag red. Oktawia skötte sig bra och efter uppvärmning tränade vi på lite övergångar mellan och inom gångarterna. Även lite skänkelvikning - som funkade bra - och galoppjobb blev det innan vi skrittade runt SM-banan som avslutning.
 
Var hemma igen strax efter kl 21 och när vi väl var hemma så satt Elvis utanför stalldörren. Kissen kunde gå utan att halta - alltså kom kissen undan med blotta förskräckelsen... men han ville inte vara i närheten av Oktawia ;-). Alltså drog han snabbt upp på höloftet och där satt han och blängde surt under tiden som jag pysslade om pållan. Han kom inte ner förrän jag stängde boxdörren om Oktawia. Jag fångade in Elvis och kollade in hans tass. Jag fick klämma på den utan problem, den var liiiiite svullen - i övrigt så syntes ingenting. Snacka om att kissen haft tur. Tur i oturen så blev Elvis trampad ute på stallbacken där marken är mjuk. Hade det hänt inne på betonggolvet så hade det nog inte gott riktigt lika bra.... hoppas Elvis nu lärt sig att hålla sig undan från Oktawia!
 
När jag var klar med Oktawia så fick hon sin kvällsmat. Jag plockade undan alla prylar och mockade ur trailern. Jag förpassade mig sedan in i huset och röjde upp lite i köket innan jag gick ut och släppte ut pållarna för natten.
 
Resten av kvällen får nu avslutas med lite soffhäng och TV. Så detta är allt för idag :-)
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0