16/6 Lördag - Regn, regn, regn...

Igår kväll var det strålande sol och blå himmer - när man vaknar så skvalar regnet ner. Även jag visste att det skulle bli regn efter att ha tittat på väderprognosen, men man blir ändå förvånad över vädersvängningarna... Nåja, bara att kravla sig ur sängen och ut till stallet. Pållarna fick frukost inne idag för det var inplanerat en tur till ridhuset på morgonen. Jag förpassade mig in ihuset, intog frukost och fixade sedan iordning mig själv. Vid 10-snåret kom M1 och Oktawia blev iordningsfixad för ett ridpass i ridhuset. Med tanke på vädret så kändes det väldigt skönt att ha ett ridhus att åka till.

Oktawia skötte sig bra idag, träning på övergångar som vanligt, men även förvänd galopp och damen klarar av att ridas i förvänd galopp även på voltspår. Lite jobbigt tyckte pållan det var mellan varven, men var duktig. När moptionspasset var avklarat så hade det slutat att regna och avskrittning kunde ske runt SM-banan. Nöjd pålla klev sedan in i trailern och vi kunde fara hemåt. 

Väl hemma blev pållan sedvanligt omhändertagen och pållarna blev utsläppta i hagen. Jag plockade undan utrustning, mockade trailern och hästarnas boxar när jag ändå var i farten. På med nytt strö i boxarna, fixade vattenhinkar och pållarnas mat. När jag var klar i stallet så var det full fart in i huset och så piffade jag till mig själv och bytte kläder för det var dags att fara iväg till Kumla. 

Vi hade en tid bokat med T's syster för att kolla på en lägenhet på ett vårdboende för svärfar. Lägenheten låg nära det korttidsboende svärfar bor på nu. Alltså promenerade vi dit och svärfar fick åka rullstol.

Det var en fin lägenhet, liten, men nyrustad och lite av svärfars egna möbler kan han ta med sig. Vi kollade runt lite på vårdboendet och pratade med personalen, T och hans syster tror detta kommer bli jättebra och egentligen finns inget alternativ. Svärfar kan ju inte bo kvar på korttidsboendet och flytta hem till 3:an utan tillgång till personal funkar absolut inte. 

När vi var klara i Kumla så for vi till Marieberg och åkte till Café Garden och käkade lite mat. Jag hade bara ätit frukost och inte hunnit få i mig lunch. Nu när klockan var 15 var jag alltså totalt utsvulten. Alltså smakade lasangen jag beställd, väldigt bra :-).

Mätta och belåtna åkte vi sedan vidare till K-Rauta där jag kollade på virke. Tyvärr så har vanliga bygghandeln här  i stan inte det jag behöver för att fixa lagården. Byggtimmer i dimensionen 95x95 räcker inte till alls för att bytta ut det dåliga timmer jag behöver byta. 

Innan vi sedan for hemåt blev det ett snabbt besök inne på Willys för jag behövde få hem lite kylskåpsvaror. När vi väl sedan var hemma så hade i alla fall regnet gett sig och det visade sig bli en fin kväll. Dock orkade jag inte göra något speciellt.  Vi kollade av om det finns något snickerimaterial kvar efter mormor och morfar. Ovan på några takstolar på loftet hittade T faktiskt en 5 meter lång timmerstock. Skulle funka att ha som syllstock på baksidan av gamla lagården. Fanns även plankor kvar som skulle funka som knutbrädor till den knuten som saknar knutbrädor för tillfället.

Det jag måste göra nu är att komma i kontakt med en Timmerman för att få hjälp med hur mycket timmer vi behöver byta ut och hur vi ska gå tillväga. Vill ju inte att hela mitt uthus ska rasa ihop direkt... risken finns ju om man börjar såga ut timret och gör fel.

För övrigt så tog jag det lugnt resten av kvällen. Morden i midsomer på kanal 8 får avsluta min kväll och detta är allt för idag.

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0