22/6 Fredag - Midsommarafton

 Vaknade upp till ett strålande midsommarväder - en helt fantastisk morgon!! Ut till stallet och släppte ut pållarna. Satte på kaffekannan och fixade iordning frukost. Frukost och kaffe intogs sedan på stora balkongen med utsikt över hela trädgården. Där satt vi och njöt en timme, tills jag började fundera på vart Lillan tagit vägen. Hon brukar inte röra sig så himla fort, utan gå och strosa i trädgården. Framför allt så brukar hon inte smita iväg någonstans utan hålla koll på vart jag befinner mig någonstans. När jag inte såg henne efter en stund så ropade jag - ingen Lillan, men tänkte att hon låg och sov i solen. Det brukar hon göra nämligen. Men när frukosten var över och fortfarande inte hittade någon Lillan så börjag och T att ropa, och ropa och ropa och ropa.... ingen Lillan. Vovven var på rymmen!!! Eftersom Lillan är hundaggressiv så vill jag absolut inte att hon är ute egen vift - så T slängde sig in i bilen och jag på cykeln och så drog vi iväg åt varsitt håll. Blev alltså en oplanerad motionsrunda på 40 min, men T hittade vovven -  när han var hemma igen så var Lillan nästan hemma, men på fel sida staketet runt gården. Hon var helt superstressad och förmodligen följt någon intressant spår och kommit ut på utsidan av staketet. Hört oss ropa på henne, men inte hittat någon ingång till tomten. Lillan är ju en tyst hund, och säger inte ett ljud när man ropar på henne, även om hon skulle vara instängde eller sitta fast.
 
 Lite skyldig såg hon ut i alla fall när jag kom hemfarandes på cykeln... Så det blev en lite kaotisk rivstart på den här dagen ;-) slutade väl i alla fall.
 
För att få lite midsommarstämning så åkte T och jag in till stan för att kolla på lite midsommarfiranden. Vi började med att åka in till Wadköping, men där var det så packat med folk så det gick inte att ens komma i närheten av nåog midsommarstång. Gjorde ett besök i handelsboden och Jeremiasbageriet innan vi for vidare till Karlslunds Herrgård. Nedanför Herrgården firas det traditionellt midsommarfirande med dans runt stången, lotterier, fiskdamm, korvförsäljning osv.
 
Vi var inte ensamma om att komma till platsen i god tid...Hela terrassen började fyllas med folk som hade med sig picnickorgar och filtar.
 
 
 
 
 Vi shoppade oss två korvar var för vi började bli lite hungriga. Vid 14-snåret restes den fina midsommarstången och så var det dans - proppat med folk var det i alla fall...
 
Små grodorna, ej öron hava de...
 
 
 Ville man så fick man åka runt området i en vagn, även om vissa var mer intresserade av pållen än av att få åka med ;-). Damen klappade pållen länge och väl :-)
 
 
 
 När vi fått nog av midsommarfirandet och folkmassa så for vi hemåt igen. Lite nytta ska jag väl hinna med innan kvällen. Här gäller det att utnyttja det vackra vädret - alltså på med målarkläderna och falu rödfärgen. Vägen som sedan fick sig en omgång med piasavakvasten var det liggande timmret på norra delen av gamla lagården.
 
Timret är i stort behov av lite färg...
 
 
Två timmar senare så ser timret bra mycket bättre ut :-) en timmerstock måste dock bytas ut...
 
 
Under tiden som jag pysslade med målningen så höll T på och grejade i garaget, men en som tog det tämligen lugnt och enbart sov - det var Nalle det... :-)
 
 
 När jag var klar med målningen så var det dags att fixa lite mat. T kokade potatisen och jag fixade iordning tomat/mozzarellasallad och lite annat smått och gått. När det så var dags för maten så hade solen försvunnit, men ute skulle vi sitta - är det midsommarafton så är det :-D. Gott var det med mat i alla fall.
 
 
Till sist blev det för kallt för att sitta ute, och vi förpassade oss in till soffan istället. Lite TV får avsluta denna midsommarkvällen - och detta var allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0