17/3 Lördag - Typ av renovering...

Vaknade upp till en gråtrist dag... jag hade hoppats på en solig vacker dag, men så blev det inte ;-). Inte ens katterna ville gå ut. Istället låg de och sov som stockar lite varstans. Nalle hade för en gångs skulle krupit in i klätterställningen. Som som en gris... ;-)



När jag tog min morgondusch så upptäckte jag att duschslangen hade gjort sitt. Eller rättare sagt fästet i blandaren... det sprutade vatten åt alla håll om man säger så. När T skulle kolla in slangen så gick den sönder helt och lossnade från duschblandaren. Bestämde mig för att det nog måste ta en tur till Marieberg för att shoppa ny duschslang...

Jag är egentligen sugen på att renovera mitt badrum eftersom det inte är någoting gjort åt det sedan 1976... men detta innebär stora kostnader - självklart. Det jag är mest trött på är ju mitt handfat som ser förskräckligt ut. Det är helt hopplöst att få rent handfatet. Kranen är helt repig och kromet har släppt på bottenventilen.

Jag satte mig och kollade på blocket och hittade en annons på ett fräscht handfat i rätt storlek inkl blandare och bottenventil. Till det facila priset av 300 kr - tog kontakt med säljaren och det visade sig att handfatet var kvar och jag var välkommen att komma och kolla å det.

Jag tog itu med mockningen så stallfixet blev avklarat. Skönt att få det gjort innan vi hittade på andra saker att göra. När stallet var klart så åkte vi iväg till Marieberg. Först åkte vi till ÖoB och jag shoppade lite småsaker som jag behövde ha hem. Vi åkte vidare till K-Rauta och där hittade jag en kromfärgad duschslang som passar till mitt duschhandtag. När vi var klara på K-Rauta så åkte vi vidare till Ikea där vi egentligen skulle käka lite lunch, men det var så vansinnigt mycket folk att vi orkade inte köa. Istället åkte vi till café Garden - som vanligt ;-).

Dagens lunch fick bli ädelostpaj med broccoli - mums!



Mätta och belåtna var besöket på Marieberg avklarat och vi åkte in till stan för att kolla in på det begangnade handfatet jag var sugen på. Vi hittade till säljaren utan problem och handfatet var helt och fint. Engreppsblandare var också hel och snygg - alltså slog jag till och vi åkte hem med ett handfat i skuffen.

Väl hemma blev det lite kaffe innan vi satte igång med operation handfatsbyte :-).

Det gamla handfatet som nu gjort sitt...



Det visade sig att operation handfatsbyte skulle ta längre tid än vad jgag trodde ;-). Att ta bort det gamla handfatet var inte så svårt. Bara att stänga av vattnet och skruva loss handfat och vattenkopplingar. Sedan började funderingen kring hur vi skulle koppla ihop engreppsblandaren.

Jag insåg efter lite funderande att vi nog var tvungna att åka iväg till K-Rauta igen... för att kunna koppla ihop engreppsblandare på det nya handfatet med de befintliga vattenrören i väggen - så behövde jag helt enkelt nya kopplingar.

Alltså fick vi snabbt dra iväg igen till K-Rauta. Vi hade tagit med oss den kopplingen som satt på nya handfatet och den mutter som jag hade på vattenröret hemma. Nu är varken jag eller T speciellt duktiga på detta med VVS och framför att så vet vi inte vad de olika sakerna heter. Alltså letade jag snabbt rätt på personal i butiken och så talade jag om att jag behövde "en sån här" som ska passa ihop med "en sån här" och visade det jag hade med mig. Upplyste om att det handlade om byte av blandare. Butikspersonalen fattade snabbt vad det var jag behövde och letade reda på något som heter klämringskoppling (tror jag). Verkade vara det jag var ute efter och det kostade inte allt för många kronor... Snabbt tillbaka hem och vi fortsatte med operation handfatsbyte.

Det var lite meckigt att mäta in hur långa rören från blandare skulle vara, men efter gemensamma insatser och lite svordommar så var rören från blandare ihopkopplade med vattenrören från väggen. Nu kom elddopet. Att slå på vatten. T gick ner i källaren och jag stod kvar vid handfatet för att se ifall det skulle spruta vatten på fel ställe...

Men... det funkade som det skulle :-) Omget vattenläckage och engreppsblandaren funkade som den skulle :-)

Sista fintputsen kvar bara - rikta in handfatet och skruva fast det i konsollerna. Plockade sedan undan alla verktyg och det skräp som blivit. Det nya handfatet putsades upp och så var operation handfatsbyte avklarat :-D

Blankt och fint - dessutom engreppsblandare! Känner mig mycket nöjd :-D




Handfatsbytet hade tagit tid och det var nu kväll. Men ännu var det inte läge för soffhäng ;-). Jag hade pållans motion kvar att fixa. Käkade lite lätt och så full fart ut istallet. Pållarna blev intagna och jag satte igång med att fixa iordning Oktaiwa. När jag kom till hovarna och det var dags för att kratsa hovarna så klingade det till när jag fick ut leran ur ena bakhoven. På stallgolvet låg en enormt lång och GAMMAL spik :-O

Snacka om att en ängel vakat övar Oktawia så denna spik låg lös i hoven och inte inkilad i sulan *burr*




Ovanstående är nackdelen med denna årstid och framför allt den gamla mark jag bor på... mycket skräp finns det i marken och upp kommer det med leran....

Efter att ha hämtat mig från chocken med vart jag hittade spiken - så var det full fart. På med utrustning på Oktawia, in i trailern och så in till ÖFK. T trodde att jag var den enda galningen som utnyttjar ridhuset efter kl 20 en lördagkväll, men det visade sig att jag inte alls var själv ;-).

Kvällen ridpass funkade bra i alla fall. Vi blev snart själva i ridhuset, men det verkade inte Oktawia bry sig om ;-). Det Oktawia tyckte var lite jobbigt under kvällens ridpass - det var när matte fick för sig att rida lite skänkelvikning utmed långsidan ;-). Började med att göra skänkelvikning undan för höger skänkel. Funkade bra, men så bytte jag varv och så skulle damen få gå på snedden undan för vänster skänkel "What-the-fuck" blev reaktionen från Oktawia - det ville hon inte alls vara med på för det var ju ASJOBBIGT!!! Huvudet rakt upp på hästen som stod och hoppade på stället... Men som bekant är matte envisare än synden och under 4:e varvet så slappnade pållan av och blev eftergiven i sin innersida och gjorde en fin skänkelvikning hela 40 meter i detta svåra var. Då var matte nöjd och det fick bli lite jobb med övergångar i galopp-skritt-galopp innan vi avslutade dagens motionspass och kunde fara hemåt igen.

Var hemma igen vid 21.30-snåret och pållan blev sedvanligt omhändertagen, även om hon själv mest var intresserad av att få mat ;-)

När jag var klar i stallet för idag så avslutades denna lördag med en skål popcorn och soffhäng framför Tv:n. Och detta var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0