19/5 Lördag - Trädgårdsdag...

Idag har jag i princip tillbringat hela dagen i min trädgård. Det blåste bara lite idag så jag orkade att hålla på och greja ute. Började med att fixa stallet först i alla fall så jag fick det gjort. I det ingick mockning, på med nytt spån, upp på loftet och slängde ner höbalar, ställde betforen och fixad iordning höpåsarna. En timmes arbete sisodär...

Jag fixade iordning en kopp fika och satte mig ute en stund och funderade på vart jag skulle börja. Har massor med projekt som behöver fixas, men jag kan bara göra en sak i taget. Bestämde mig för att fixa till ett par stora urnor och rensa i rabatterna.

Bara att "kavla upp ärmarna och sätta igång" ;-).

Jag behöve i alla fall inte åka iväg till någon blomsteraffär för att fixa blommor till ina stora betongurnor. Har fullt med plantor här hemma...

Penséer från förra året har frösått sig så jag har en hel djungel med små söta penseplantor :-)




Så i urnrona planterade jag förgätmig ej, spansk näva, penséer och styvmorsviol. Blir fint när det växt till sig lite.

Tillbringade sedan resten av dagen på knä och min lilla trädgårdspall. Rensade runt de 3 långa perennarabatterna jag har framför huset. Flyttade en fel plantor, men mest ogräs drog jag upp. Upptäckte också när jag hade näsan i backen att den 1-åriga laxrosa vallmon har frösått sig rejält i alla mina rabatter -

Babyvallmo - tyvärr går de inte att flytta då de inte tål att man rör gjorden runt rötterna. Gäller dock att kunna gallra så de blir rejäla plantor istället...




Förra året så grävde jag upp New Dawnrosorna som inte överlevt vintern. Istället så planterade jag en sibiricaclematis - den har överlevt vintern och blommar för fullt :-). Kul med en tidigblommande clematis, min Summer snow blommar ju i juli.




Det växer så det knakar både bland ogräs och perenner - pionerna är vackra i sina knoppar som nu är på gång...



Min löjnantshjärta har börjat blomma - så vacker!




En som hade superspan på mitt grejande i trdgården - det var Tyson. Han smög runt i alla rabatter och inspekterade noga vad jag pysslade med, samtidigt som han höll noga kolla på vart Nalle befann sig någonstan...




Förr året gjorde jag en ordentlig insats på mina perenna rabatter - det märks i år...

Här trivs en krusbärsbuske, löjtnansthjärtan, akleja, smultorn, clematis, praktriddarsporre, fingerborgsblomma, höstflox, stjärnflocka...




I denna rabattet växer Pion, akleja, förgätmigej, äppelmynta, såpnejlika, rudbeckia, påskliljor, humle, mose brinnande buske...




I tredje rabatten så visar det sig att mitt randgräs trivs alldeles ypperligt ;-). Humlen trivs också bra, vallmo, iris, pion, perenn vallmo och 1-årig vallmo, bolltisel, kärleksört, sommarmalva  och lite övriga lökar.



I den fjärde rabatten, som ligger mer i skuggan än de andra, där trivs valeriana, blågull, akleja, vit fänrikshjärta, påskliljor, förgätmigej, myskmadra osv.



Jag passade också på att så i lite frön av blåklocka och prästkrage när jag ändå var i farten.

Trädgårdspysslet tog hela dagen, men jag hade inte bråttom utan tog det lugnt och passade på att pausa med lite fika och mat emellan varven ;-). Även Stallkatten Elvis höll span på vad som hände i trädgården i dag - även om han inte gick långt från stallet ;-).



Jag kollade också till pållarna i hagen - de får vara i lilla hagen nu ett tag tills jag är säker på att Oktawia inte blir sämre av att röra sig. Vad jag kunde se i hagen så såg hon inte alls lika stel ut som igår, utan rörde vänster framben helt OK.



Lilla Bianca blir alltid lika glad när man kommer ut i hagen - hon är en riktig lite gosegris och vill alltid bli klappad ;-). Så därför kommer hon knatades så fort hon får syn på mig :-)



Oktawia är mest intresserad av att äta - gräs är gott ;-)





Framåt kvällning kom M1 och P. De tog en promis med Oktawia och de tyckte också att damen rörde sig helt OK. Efter promisen blev det hagen igen. Vi 19-snåret kom T och han hade med sig sin fritös och kött. På med ved på grillen och så grllade vi fläskkarré. Under tiden som T var grillmästare och pommesfixar så tog jag in pållarna och jag masserade in arnica gel över Oktawias manke och rygg. Hon var fortfarande lite öm, men inte alls lika mycket som igår  - finns hopp alltså ;-).

När grillmästare var klar så käkade vi maten  och de hemmagjorda pommes smakade riktigt bra :-). Resten av kvällen tillbringades sedan i soffan framför TV. Man blir trött av att tillbringa en hel dag i trädgården ;-)

Så detta var allt för idag.

/Lizzie



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0