18/10 Torsdag - regn, regn regn...

Man kan ju fundera på hur mycke det kan regna egentligen... Det är liksom vatten överallt.... Trots att jag bor mitt uppe på en stor sandkulle (drumlin) så står i princip hela min gård under vatten... Det är inte så att man känner sig peppad över att behöva ge sig ut på kvällen, men vad göra när man är hästägare...
 
Så när jag väl kommit hem från jobbet och en hektisk dag på kontoret, käkade jag altlså först lite mat för att orka med kvällens bestyr. Sedan var det bara att dra på sig den orgeanga regnjacken och ge sig ut.
 
Mockade uder tiden som det spöregnade så det skvätte in i stallet. På med nytt spån, fixade höpåsarna och kraftfodret. Ut i hagen för att leta rätt på hästarna, när jag klafsat runt i lera så hittade jag till sist två träskmonster som stod och tryckte i ett hörn. Klafsade in med kusarna och klafsade sedan iväg med dygnkärran till dygnhögen.
 
Till sist så hakade jag på trailern på bilen och fixade iordning allt tills det var dags att åka. Hann sedan in i huset en stund för att torka av mig värsta leran innan M1 kom vid 19-snåret. För då var det dags att ge sig ut i blötan igen. När det är dagar som denna, som jag har svårt att inse att den sport jag utövar (ridsport) klassas som lyxsport av RSV och undantas från mina möjligheter till att utnyttja friskvårdsbidraget. Man känner sig ALLT ANNAT än glamorös när  man tar hand leriga  hästtäcken och klafsar runt i blötan...
 
Kändes väldigt skönt att åka iväg till ridhuset och få vara inomhus en stund under tiden som M1 red runt på Oktawia. Ridpasset utövas mest i skritt, men vi har också börjat lägga in travpass nu. Pållan rör på sig med hyfsad fart, går emot bettet emellanåt och jag ska nog testa att rida med hackamoret om det inte blir bättre med stödet på bettet. Om inte annat bara för att se om det blir någon skillnad. För övrigt skötte sig pållan bra - hon verkar tycka det är skönt att få röra på sig - framaför allt när det än så länge är tämligen kravlöst ;-).
 
Jag och pållan var hemma igen vid 20:30-snåret, och pållan blev sedvanligt omhändertagen innan jag plockade ordning på alla prylar, kollade av Bianca och så serverade kvällsmaten. Hann precis bli klar och in i huset nu till kl 21 när Criminal minds börjar på femman, så detta får blir avslutet för denna dagen. Alltså händer det inget roligare för den här gången :-)
 
/Lizzie
 
 

Kommentarer
Postat av: margaretha

Tänk att det undrar jag också! Alltså hur mycket kan det regna egentligen! Jag bor på en kulle (North Hill) mitt på östgötaslätten och även här börjar mina hagar helt enkelt ge upp på grund av att vattnet inte kan rinna undan längre... De flesta gärden nedanför min kulle ligger delvis under vatten...

Kollade yr.no och det ser lite hoppfullt ut inför kommande vecka i alla fall! Det ska inte regna....

2012-10-20 @ 20:15:46
URL: http://my.opera.com/marti130/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0