20/8 Tisdag - Ridhustur...

Planen för min kväll var en sväng till ridhuset. Alltså var det full far hemåt när arbetsdagen var avklarad. Käkade och drog på mig stallkläderna. Lagom när jag hade satt igång med mockningen så kom T och Lexi. T får vara hundvakt under tiden som jag motionera pållan.
 
Jag fixade klart stallet och så plockade jag in pållarna. Trailern hakades fast på bilen och så fixade jag iordning pållan för ett ridpass i ridhuset. Vi var klara vid 19:30 och pållan klev snällt in i trailern och vi for iväg. Ridskolan är igång, men de höll ridlektionen ut, alltså hade vi hela stora ridhuset tillgängligt för privatryttare. Det var ytterligare ett ekipage i ridhuset så idag hade vi sällskap i ridhuset.
 
Oktawia skötte sig bra idag. Hon verkar vara lite trött, men klev snällt på när jag ville att hon skulle skritta runt i ridhuset. Efter framskrittning så fick damen stå ut med att "gå fint" - alltså matte plockade upp tyglarna lite grann. Någon typ av form måste vi ju allt ha. När vi skrittat runt cirka 15 min var det dags att trava lite. Det hade kommit in ytterligare ett par privatryttarekipage så vi höll till på ena halvan av ridhuset för att inte vara i vägen. Växlade fyrkantspåret med att rida på diagonalen. Oktawia jobbade på bra och orkade faktiskt med 10 min trav jobb, sedan fick det räcka för idag. Avskrittningen bestämde jag mig för att utföra runt SM-banan. Idag så fick jag och Oktawia knalla iväg själva eftersom T och Lillan var som bortblåsta... de drog tydligen iväg på en långpromenad.
 
Skrittpromenaden runt SM-banan gick rätt OK. Oktawai är ju barfota och går sakta när vi ska gå på vägen ;-). Dessutom var damen tvungen att stanna och kolla på allt runt omkring, men uppförde sig hyfsat civiliserat.
 
Vi tog oss runt och tillbaka till trailern - men ingen T och Lillan. Nåja, jag kravlade av kusen, plockade av sadeln och la den på motorhuvuden på min bil. T hade ju mina bilnycklar. Som tur var är ju trailern olåst i alla fall, så jag kunde i alla fall lasta in pållan. Lagom när jag fällde upp baklämmen så kom T och Lillan knallandes. Dags att komma då ;-)
 
Totalt blev mitt och pållans ridpass 35 min och det är nog lite lagom i nuläget. Förhoppningvis kan jag rida september ut, men liten mage har allt Oktawia fått...
 
När alla prylar var instoppad i min bil så for vi hemåt. Väl hemma så blev Oktawia omhändertagen. Jag plockade undan alla prylar. Kollade av Bianca och serverade så kvällsmaten till pållarna. Innan jag stängde stallet för kvällen mockade jag också ur Biancas sjukhage och trailern. Så var stallsysslorna klara för idag.
 
Jag och Lillan förpassade oss in i huset och nu får det bli engelsk kriminaldrama som avslutar denna dag.
 
Over and out!
 
/Lizzie
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0