22/1 Tisdag - Premiär...

 Idag har vi varit ute på trevligheter med jobbgänget. Vi administratörer var iväg på ett studiebesök till Stadsarkivet, där vi träffade två stycken engagerade arkivarier. De berättade om de kommunala handlingar som förvaras i Stadsarkivet, bl a fick vi titta på en 600 år gammal köpehandling!!!! Skrivet på skinn med bläck och så vaxsigill. Jättehäftigt. Men det roligaste var när de plockade fram en gammal examenskatalog. Alla examenskataloger bevaras och denna var från perioden 1882-1917. Namn på eleverna och så betygen sirligt skrivna i fin skrivstil. Det som var ännu mer spännande var att just denna examenskatalog som vi fick bläddra och titta i är från den före detta kyrkskolan i MIN by!!!! Den kyrkskolan som min mamma har gått i!!! Snacka om slump :-)
 
 
 
Så bläddrade jag i katalogen och i slutet av katalogen så hittar jag två namn som jag känner igen. Ever Andersson, som är min farmors bror och så Agda Axelsson - Tant Agda - byns ungmö och en mycket stark kvinna som vägrade prata illa om någon eller hänga med på byskvaller. Vi barn var alltid välkomna hem till henne för att dricka saft och äta kakor och dessutom fick vi leka hejdlöst i hennes enorma vävstol. Tant Agda som dog för cirka 15 år sedan och vid den aktningsvärda åldern av 96 (tror jag det var). Kändes väldigt konsigt att försöka föreställa sig henne som en liten 8-årig flicka ;-).
 
 
På en annan sida hittade jag en adress som jag kände igen - Kartorp - och av efternamnet att döma så är detta min förra grannes syster... min egen mormor är ju född i mitt hus, men det 1920 så hon fanns inte med i denna katalogen eftersom den tog slut 1917...
 
 
Himla kul var det i alla fall och jag går igång lite på gamla dokument och människoöden - lutar mer och mer åt att jag nog är tvungen att börja släktforska... :-)
 
När vi var klara med studiebesöket så åkte vi iväg till en trevlig restauran - stanst högst belägna - och käkad en riktigt god lunch. Det är inte ofta hela mitt administrativa gäng får ihop det med en gemensam lunch - så det var himla trevligt. Mätta och belåtna åkte vi sedan tillbaka till jobbet och resten av em var det fullt ös på jobbet. Vid 16.30 fick det vara bra i alla fall och T kom och hämtade med.
 
Eftersom det är tisdag idag så var det dags för en liten premiär.... även om jag går på diet så är jag bara tvungen att ha minst EN.... alltså iväg till affären och vi kom hem med varsin...
 
Väl hemma så satte jag på kaffe och så var det dags för premiärätandet....
 
Semlapremiär!! :-D
 
 
 
Semlan smakade hur gott som helst - så nu klarar jag mig ett tag ;-).
 
Efter fikat så förpassade jag mig ut till stallet och fixade mockningen och T slängde ner hö åt mig och hjälpte mig att fixa iordning höpåsarna. Det var svinkallt så det var skönt att bli klar fort.
 
Eftersom det inte var läge för någon promenad och Oktawia vilar även denna veckan så hade jag tid över. I vanliga fall så är det någon form av hästakitvitet på kvällen, när pållan vilar så blir jag lite rastlös och vad göra istället....
 
Snabbt bestämde jag mig för att köra en variant av städning... Köket, kontoret och vardagsrummet fick en omgång med dammtrasa, dammsugaren och golvmoppen - det var välbehövligt. I köket så fixade jag även byte av gardiner. Var lite trött på jultextilierna ;-). Nu är det marinblått tema i köket - som vanligt ;-). T trodde jag blivit knäpp, men man kan ju inte slöa bort en kväll. Det är ju skönt om jag slipper städa i helgen ;-).
 
Vid 21-snåret var jag klar och det var dags att plocka in pållarna. Det hade blivit rejält kallare och pållan stod och tryckte i ett hörn. Eftersom väderrapporten varnade för mycket kall natt så blev det extra hö till pållarna.
 
Resten av kvällen tillbringas nu en stund i soffan och nyheterna innan det är dags att ta en närmare titt på kudden.
 
Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0