20/7 Lördag - Lite ändrade planer...

Lite blåsigt har det varit idag, men det hindrade mig inte från att käka frukosten ute i trädgården. Är det semester och sol så är det. Bor man på Närkesslätten får man stå ut med lite blåsväder ;-). Utrustade mig dessutom med en extra filt. Det är skönt med trädgårdshäng och vi satt och slöade i säkert två timmar.
 
Dessutom hade jag kattmys på hög nivå. Tussan var sällskapssjuk ;-)
 
 
T fick till och med brygga på mer kaffe åt mig ;-). Jag hade en katt i knät och kunde inte röra mig :-). Skönt att kunna bara kunna sitta och ta det lite lugnt. Dessutom fick jag rätt snart sällskap av katt nr 2. Hedvig ville ligga i knät och hon blev dessutom ompysslad av mamma Tussan ;-)
 
 
Till sist var det i alla fall dags att göra något vettigt. Fixade iordning mig själv och drog på mig målarkläderna för att bättra på från gårddagen. Mina planer blev lite ändrade eftersom jag fick ett oväntat besök. Kamrat ME kom tillbaka med kattkorgen de lånade när de fraktade hem lilla Siri. Det blev en stunds trädgårdshäng ytterligare - kan aldrig bli för mycket ;-). Och jag fick rapport om att familjen trivdes alldeles utmärkt med lilla Siri och att gammelkissen börjat komma hem med bytesdjur till den lilla kattungen. Alltså börjar gammelkatten acceptera nykomligen och lilla Siri har funnit sig väl till rätta. Verkligen jättekul att höra. :-D
 
Efter besöket så tog jag itu med lite ytterligare målning. Nu när gårdagens lager hade torkat ordentligt så såg jag var jag behövde bättra på ytterligare. Och efter en målningsomgång var det dags att kolla till pållarna. T och jag skulle iväg på en lite utflykt, och tänkte passa på att kolla till pållarna på vägen till utflytksmålet.
 
Hagen ligger några 100 meter hemifrån och när vi stannade bilen så tyckte jag att staketet såg lite konsigt ut. Hästarna själva såg nöjda och belåtna ut, vilket jag snart förstod... de har hängt över tråden (ingen ström) och smaskat för fullt av den omogna havren på andra sidan staketet. Pållarna hade inga hämningar, så fort de hade hälsat klart så var de halvvägs ur hagen!!! :-O
 
T for snabbt som ögat hemåt för att hämta utrustning. Jag stannade kvar och hade fullt sjå att hålla pållarna borta från havren. T kom snart tillbaka (på min cykel) och hade med sig träns och grimskaft. Pållarna lät sig villigt infångas och de verkade tycka det var lite trevligt att ge sig ut på promenad.
 
Pållarna blev alltså återbördade till sin egen hage - MED ström!! Det fanns gräs kvar i lånehagen, men tydligen var omogen havre mycket godare... dock inte så nyttigt för små hästmagar. Dessutom tror jag inte bonden skulle bli så glad ifalll pållarna kom lösa totalt ;-). Nu får de nöja sig med att vara hemma och så blev det hö istället för det andra godiset ;-). Inte alls vad jag planerat när det gäller pållarnas hagvistelse - men ibland blir det inte alls som man planerat. Gräshage blev det alltså endast 4 dagar och jag som hade hoppats på i alla fall 1-2 veckor... Nåja, bara att gilla läget. Vill ju absolut inte ha några pållar sjuka på omogen havre...
 
Vi kom så småningom iväg på vår lilla utflykt - en liten fin nybyggd raststuga vid vår fågelsjö. Nu är jag inte nämnvärt fågelintresserad, men utflykt är alltid trevligt :-)
 
Stugan!
 
 
Lika fin inne och fantastiska fönster så man kan sitta inne och njuta av uitsikten :-)
 
 
Strandängarna nedanför stugan var fina tack vare betande kossor...
 
 
Vi lämnade raststugan och drog en sväng upp till bergen - ett nytt naturreservat har kommit till, men den fornborgen som var intressant låg en bit in naturreservatet och vi var inte klädda får någon skogsvandring. Får bli någon annan dag med andra ord.
 
Var hemma igen efter ett par timmar och det fick bli ytterligare trädgårdshäng. Det var en skönd dag och jag parkerade mig i utemöblerna med lite fika och tidningen ridsport. Lilla trädgårdssoffan duger också bra att ligga och halvsova på ;-). T roade sig med att gräva första hålet till pållarnas vindskydd under tiden som jag låg och slappade - skön arbetsfördelning. Dock är det väldigt stenigt i backen så det var inte helt enkelt att gräva trots jordborren....
 
För övrigt så har vi tagit det lugnt. Suttit ute och njutit av en fin sommarkväll och nu får det bli lite TV som avslutar dagen.
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0