26/7 Fredag - Lite shopping

Vaknade vid 7-snåret av att det åskade och spöregnade. Kravlade mig ur sängen och drog ur modem, telefon och dator. Förpassade mig sedan tillbaka till sängen, där jag, Lillan och Hedvig låg och mös. Trevlig tillvaro att kunna krypa ner i sängen igen, höra regnet skvala ute, en vovve ligger och snarkar och så har man en spinnande katt på magen... Idag är det min sista semesterdag - så det gäller att njuta av att kunna ta det lugnt :-)
 
Vid 8.30 fick det räcka i alla fall och jag började röra på mig. Det hade slutat regna, men utemöblerna var blöta så det var inte läge för frukosthäng ute. När jag tittade ut så upptäckte jag att Pigge var ute på jakt. Förmodligen letade han efter några läckra sniglar nu efter att det slutat regna. Pigge är förmodligen rätt hungrig eftersom det varit väldigt torrt de 3 senaste veckorna. Alltså tog jag med mig lite kattmat ut - och mycket riktigt. Pigge vädrade maten på långt håll och lät sig väl smaka...
 

Så här efter åska och regn var det väldigt skön luft ute och inte så himla varmt. Det hann dock inte mer än sluta regna så sprack molnen upp och det blev soligt och varmt igen. Jag fixade iordning mig själv. Röjde upp i köket och drog igång diskmaskinen. Sedan tillbringade jag en mindre trevlig timme med att fixa iordning alla mina räkningar. Det är avlöningsdag idag - och lika bra att fixa iordning räkenskaperna när jag hade tid. Passade också på att sortera in alla papper i pärm och även plocka ordning på mitt skrivbord.
 
För övrigt så tog jag det lugnt under förmiddagen. Käkade lite fil och müsli till lunch. Under tiden bläddrade jag i recpetsamling från Må Bra och planerade veckans matsedel. Nu är det slut med det onyttiga leverna - jag har gått upp 5 kg under semestern och så här kan det inte fortsätta. Dags att strukturera upp tillvaron och ha lite koll på vad jag stoppar i mig.
 
T slutade tidigare idag och vid 13-snåret så kom han och Lexi. Planen för eftemiddagen var att shoppa hem lite förnödenheter, både i matväg och annat....
 
Alltså bytte jag om och vi drog i väg till Tant Grön - de har stor sommarrea på sommarblommor. Jag skulle egentligen behöva byta ut i alla mina blomlådor och urnorn eftersom penséerna börja se rätt risiga ut. Men rea till trots - det blir asdyrt... Alltså bestämde jag mig för att plantera om de tre små krukorna jag har vid entrén och en urna som står på väg ner till stallet. Dessa urnor ser absolut sämst ut.
 
Så full fart iväg till Tant Grön och där hittade jag lite trevliga blommor - en fantastisk blodröd pelargon som jag blev helt förälskad i - plus några andra trevliga blommor.
 
Hem med inköpen som ställdes i skuggan. Tre små påsar blev det...
 
 
 
Vi fortsatte in till stan och shoppingturen gick via Apoteket, Miljövårdscentrol (stans godades bröd), Rusta, Granngården och till sist Willys. Det tog hela eftermiddagen och vi var hemma igen vid 17:30-snåret. Då hade jag i alla fall fyllt upp lagren för tvåbenta och fyrbenta. Eftersom det var riktigt varm sommardag så hade jag varit förutseende och tagit med mig en kylbox med isklampar och det var bra till kyl- och frysvarorna. Det var ju typ 100 grader varmt i bilen... trots AC!!
 
Väl hemma igen så packade jag in mat och alla andra prylar som inhandlats. Jag fixade sedan iordning mat till mig och T. Det nyttiga livet börjar redan idag - och det blev grekisk sallad á la Må Bra - riktigt gott var det :-)
 
Mätt och belåten tog jag så itu med planteringen. T grävde upp lite brunnen gödsel åt mig.
 
Jag började med krukorna vid entén...
 
Gamla vissna penséer - gör ingen glad och ser förskräckligt ut...
 
 
De gamla plantorna hamnade på komposten. Brunnen gödsel och plantjord blandades iordning och så planterade jag de röda pelargonerna tillsammans med vit margurit och blå hänglobelia. Älskar dessa färger ihop och det blev genast mycket trevligare vid entrén :-)
 
 
Tog sedan itu med min vita lilla betongkruka. Även här såg planteringen förskäcklig ut! 
 
 
 
Gamla plantor till komposten. Dygna och jord i krukan och dit med lite blommor. Här blev det en blå heliotrop, rosa pelargon, blå hänglobelia och silveeternell. Detta blir jag mycket gladare av att se när jag knallar ner till stallet :-)
 
 
Resten av kvällen tog vi det lugnt. Jag hade tänkt ta en promis med Oktawia, men det var äckligt varmt och kvalmigt igen. Pållarna stod och hängde i hagen och var inte ett dugg intresserade av att hitta på nåt. Mat var acceptabelt - och flugspray ;-). Det blev alltså lite småpyssel i hagen istället. Och så fick det bli kattungegos en stund...
 
T och jag ägnade oss åt trädgårdshäng tills solen försvann från trädgården. Då knallade vi upp till altanen och tittade på solnedgången över Kilsbergen med varsitt glas rödvin - lagom skön tillvaro ;-). För övrigt så får kvällen avslutas med lite soffhäng framför TV:n.
 
Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0