29/6 Lördag - Utflykt...

Vaknade upp till en mulen dag. Det har regnat rejält under natten så det där med att inta altanen för frukosthäng - det fick jag skippa. Det var alldeles för blött! Istället blev det lite slösurfning för att ha koll på vad som händer ute i världen under tiden som jag intog min frukost.
 
Så småningom fixade jag iordning mig själv och efter att ha matat katter, gjort rent alla sandlådor och flyttat över pållarna till nya hagen. Piffade jag till mig själv och vi drog in till stan en sväng. Idag var det dags för en liten utflykt :-)
 
Nu under helgen är det medeltidsmarknad i Wadköping. Jag hade ingen koll på programmet och vi missade en del uppträdanden. Dock var det trevligt att gå runt och spana bland de olika försäljarna - det var full kommers och mycket folk. De som deltog marknaden hade på sig stilenliga kläder och det fanns en del aktiviteter att roa sig med - t ex försöka slå av en potatis från en lina som hängde från en pinne. En person satte fart på linan med potatisen och en annan skulle slå bort potatisen med ett svärd. Inte helt enkelt ;-) 
 
 
Försäljning av riddarutrustning - både för stora och för små...
 
 
Smeder fanns det gott om :-) 
 
 
En duktig trässvarvare i full fart. Han visade hur man kunde svarva trä med hjälp av en hasselnöt!
 
 
Självklart fanns där en vikingabåt...
 
 
Ville man så fick man prova på yxkastning för 20 kronor. Dock såg det lite misstänksamt ut där mannens stod med en yxa i varje näve. Ligger det lilla söta fåret illa till? Offerlamm har man ju hört talas om ;-)
 
 
Även på medeltiden hade man tydligen karuseller - dock ingen ström utan fick drevs för hand. Bra sätt att träna upp armmusklerna alltså ;-)
 
 
Självklart så fanns det även spelemän som spelade tidsenligt musik :-)
 
 
Mycket fårskinn, lädersaker, smide, glas, träsniderier såldes. Det jag fastnade för var bara ståndet med vikingasmycken ;-). Alltså blev det inköp av ett par nya örhängen. En upphottad variant av liknade creolörhängen som jag har sedan tidigare. Måste ju förnya mig lite ;-)
 
 
Efter att ha knallat runt på marknaden ett par timmar kände jag mig helt utsvulten - kan ju beror på matoset som låg över marknadsplatsen. Dock var det så vansinnigt långa köer till matstället så vi orkade inte köa. Eftersom T i alla fall ville åka iväg till Bauhaus blev det så att vi drog iväg till Café Garden istället. Där käkade vi varsin köttbullemacka innan vi drog vidare.
 
På Bauhaus kollade T hur mycket betong de hade på lager och vilken variant det är som vi behöver till stolparna för vindskyddet. Det fanns på lager så det räckte ;-). Kollade också in deras priser för reglar. T har en hel del med material ligger, men just takreglar behöver vi shoppa.
 
När vi var inne på Bauhaus så drog ett ordentligt åskväder rakt över området och regnet hällde ner. Vi hade alltså inte speciellt bråttom med att lämna stället, utan väntade tills regnet avtagit. Därefter for vi vidare till Rusta där jag shoppade ett gäng billiga ljushållare. Ska ha att hänga i taket på partytältet när jag har mitt födelsedagsfirande - med hem fick också ett gäng billiga värmeljushållare för bordet följa med.
 
Totalt blir det 6 stycken lyktor i taket och 6 stycken lyktor på borden - hoppas det räcker för att lysa  upp tältet :-)
 
 
När shoppingen var avklarad så var det full fart hemåt. Vi hade varit borta nästan hela dagen och jag var lite trött efter allt vandrande. Alltså blev det en stunds paus med lite kaffe. Det började regna igen så jag valde att sitta inne framför datorn ;-).
 
För övrigt så tog vi det lugnt resten av em/kvällen. Jag fixade mockningen och hästarnas mat. Gosade med busiga kattungar. Slösurfade och läste lite. Regnet kom och gick - vilket gjorde att det inte var så himla skönt ute. Kvällsmaten intogs inomhus ;-).
 
Jag hade tänkt tömköra pållan en omgång - man framåt kvällningen så spöregnade det. Så i stället la jag mig i soffan och kollade på TV ;-). Dock är det inte mycket på TV så här en lördag kväll, så det fick duga med ett reprisavsnitt av Morden i Midsomer och vid 22-snåret så gav vi oss ut en sista vända. Ropade på pållarna och döm om min förvåning när Oktawia svarade med en gnäggning och kom travandes :-). Kan det vara maten i stallet som lockade...
 
Snabb koll av pållarna och kvällsmaten serverades. Jag kollade också till kittisarna - full rulle i sadelkammaren ;-). Kattmamma accepterar nu att Elvis får vara i sadelkammaren - när kittisen var nyfödd så åkte han ut med buller och bång ;-). Han är så nöjd över att få sova inne där nu ;-).
 
Men roligare än så här blev det inte idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0