9/6 Söndag - Börja likna något...

Kravlade mig ur sängen rejält ledbruten... grävandet sätter sina spår och ryggen protesterar vilt. Men eftersom jag är en envis typ så SKA jag bli klar ;-). Började dagen lugnt med frukost i trädgården dock... ;-)
 
Det jag har kvar att gräva rent är en yta där det bara växer kajp och ogräs. Kajpen trivs alldeles ypperligt hemma hos mig = sprider sig som ogräs. Jag ska ha en mindre yta kvar för kajpen, men istället för att bara gräva upp och slänga gick jag ut i örtagården och skördade lite. Kajp är ju en form av "vildpurjolök" - alltså bara att hacka och frys in. Används som purjulök eller istället för gräslök.
 
 
 
Sedan satte jag igång... grävde och grävde och grävde. T undrade hur jag orkade! Mest arg blev jag när spaden slog i sten... för då högg det till i ryggen. Sista biten grävde jag på ren vilja... Jag kunde hålla på hela dagen trots sol och värme eftersom ytan jag fixade med - den ligger i lite vandrande skugga.
 
Några kajpar och bebiskajpar har jag sparat och ska återplanteras. Men för övrigt så växte berget med ogräs brevid örtagården.
 
Till sist kunde T inte hålla sig längre utan startade trädgårdstraktorn och hakade på lilla vagnen. Ogräset kan ju inte ligga kvar, utan det fraktade han iväg till ett avlägset hörn av trädgården där det kan ligga och förmultna.
 
Han fick åka några vändor... ;-)
 
 
Under tiden som jag slet och svor i örtagården så stod Oktawia några meter bort och vilade i solen. Dock hade hon full span på vad jag pysslade med (se på öronen...)
 
 
Så - ÄNTLIGEN! Efter en massa hårt slit så var ALLT ogräs borta!!! :-D
 
Ytan på örtagården planades ut så gott det gick och så la vi ut tegelstenar som en trampgång. Bredast får det bli i mitten...
 
 
 
 
 
 
Välbehövlig vilopaus tog jag nu. Mat, kaffe och glass i trädgården fick det bli. Parkerad på en trädgårdsstol en stund - dock inte bra eftersom kroppen stelnade till rejält ;-).
 
När det var dags att fortsätta arbetet behövde det införskaffas lite jord. Gödsel har jag ju i form av brunnen hästgödsel. Innan ny jord ville jag dock få dit mer trampstenar och jag la ut resten av tegelstenarna. Tyvärr så har jag bara tegelstenar till halva örtagården... men det får räcka så länge. När jag la dit sista stenarna så börjarde det regna... Passade alldeles utmärkt med att fara iväg till en plantmarknad och shoppa hem jord. Sagt och gjort. Ombyte av kläder och så full fart in till stan. Var ju bra att det började regna så T fick en anledning att slita mig från örtagården...
 
Vi var hemma igen efter cirka en timme och det hade slutat regna. T grävde fram fin gödsel och jag la ut jorden. Jag hade shoppat hem 5 säckar jord och så hade jag ett par till hemma. Det gick åt. När jorden var på plats så tyckte T att det fick räcka för idag. Han och Lexi for vidare till lägenheten. Jag kämpade vidare - nu började ju det roliga! Dessutom verkade det som om ryggen accepterat det fysisk arbetet - eller nåt... det gick i alla fall bra att börja återplanteringen av mina kryddväxter.
 
Vid 20.30 fick jag dock ge mig. Hade inte mockat ännu och det var hög tid att fixa stallet om jag inte skulle behöva hålla på hela natten ;-).
 
Mockning i raketfart och fixade iordning pållarnas hö. När stallpysslet var avklarat så hämtade jag kameran och beundrade mitt verk.
 
Är sjukt nöjd över mitt arbete! Kommer bli kalasbra när kryddväxterna tagit sig. Det fattas lite timjan, behöver också shoppa citrontimjan, någon planta lavendel och isop behövs också. Är också nöjd med inrampningen av trampstenarna :-)
 
 
Nu börjar letandet efter tegelstenar till andra halvan av örtagården ;-)
 
 
Min "nya" örtagård :-)
 
 
Avslutade kvällen med att plocka in pållarna och kolla igenom dem. Kvällsmaten serverades och nu ska jag själv gå och dö i soffan... ;-)
 
Detta är allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0