17/3 Söndag - Utepyssel...

Strålande vacker väder var det idag! Dock kallt till att börja med, så det fick bli frukost framför morgon-TV och jag tog det lugnt till att börja med. Idag blev det i alla fall lite varmare mitt på dagen, så efter att jag var klar med mockningen tog vi itu med projekt trädbeskärning. Har ju ett gäng äppleträd och alla hinns aldrig med under samma år. Så nu är det dags för äppleträden vid syrénbersån och vi började med charlamosketrädet som står närmast huset. Rejält fullt med vattenskott och en del gamla torra grenar...
 
 
Jag klippte med liten grensax och tog de grenar jag nådde. T är starkare än mig och jobbade på med den långa grensaxen. Som vanligt är det jag som pekar och T som klipper ;-). Efter någon timme var det bara att inse att vi behövde käk och en paus. Alltså in och lagade mat och käkade. T var sedan tvungen att vila (!!!) innan vi kunde fortsätta med trädet... T behöver nog börja jobba på det där med kondisen ;-).
 
En stege behövdes i alla fall och mycket vattenskott var det för T att klippa... Jag släpade undan allt ris till eldningshögen och det blev några vändor fram och tillbaka...
 
Det tar mycket längre tid att klippa träd än vad man skulle tro. Och så får man ont i nacken när man står och stirrar uppåt hela tiden ;-). Jag kollade på de andra tre träden som står på samma gräsmatta för att se vilket träd vi ska fortsätta med. Till min stora sorg så insåg jag att Åkeröträdet nog blir jämnat med marken i år :-(. Det är fullt med trädkräfta och nu har barken spruckit på flera av den grova grenarna. Trädet är enormt - högre än huset och ungefär 100 år gammalt! Det är gammelmorfar som planerat alla träden för länge sedan och det är ju rätt otroligt att det ändå har varit så seglivet. Även om jag planterat ett nytt Åkeröträd så kommer jag aldrig att få uppelva det uppväxt till sin fulla höjd...  det tar några år liksom...
 
Här nedan har jag fotat Lexi när hon tassar runt Åkeröträdet, som synes är stammen rejält tjock...
 
 
Framåt em hade T klippt bort det mesta av vattenskotten och grenarna var inkortade. Det är några vattenskott som han inte nådde idag - så det får vi ta nästa helg. Det var meningen att han skulle fortsätta klippa trädet under tiden som jag motionerade Oktawia, men som vanligt behövde jag bara vända ryggen till, så hittade han på nåt annat att göra. Det där med att slutföra en sak i taget - det är inte riktigt T's grej... om man inte är med och övervaka det hela ;-)
 
Men lite skillnad blev det i alla fall...
 
 
Jag tog itu med Oktawias motionspass. Alltså ut i hagen och hämtade in pållarna. Jag fixade iordning pållan för ett pass med tömmkörning och när alla prylarna var på plats så gick vi ut i hagen igen. Där jobbade jag och pållan under 40 min och Oktawia skötte sig bra. Jag fick knalla en hel del - alltså fick jag också motion ;-). Eftersom det var lite knöggligt i hagen så fick träningen bestå av övergångar efter lite uppvärmning. Skritt-trav-skritt. Halt-skritt-halt. Funkade fint. Eftersom inte underlaget var optimalt så skippade vi galoppen idag. Pållan verkade nöjd ändå ;-). Efter det lilla arbetspasset pysslade jag om pållan och så fick det bli hagen igen och den väntade eftermiddagshöt.
 
När jag ändå var ute i stallet så fixade jag iordning hästarnas mat och pysslade om stallkatterna innan det var dags att gå in och fixa mat till oss tvåbenta. På menyn idag stod det svamprisotto med salami och det blev riktigt gott.
 
Efter middagen så for T och Lexi vidare till lägenheten. Jag roade mig lite småpyssel. Strök lite kläder så jag har det avklarat inför jobbveckan som väntar. Tillbringade sedan ett par timmar vid datorn där jag satt och gick igenom alla mina mappar med bilder. Sorterade och rensade. Kom nästen igenom hela 2010... har alltså en hel del bilder som behöver gås igenom... ;-).
 
Vid 21-snåret förpassade jag mig ut till stallet och kvällsmatade pållarna. Lite TV-tittande får nu avsluta min kväll innan det är dags att ta en närmare titt på kudden.
 
Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0