1/5 Onsdag - En arbetssam dag...

 Vaknar upp till en strålande första maj dag! Allra bästa vädret för pyssla med lite trädgårdsarbete. Först frukost till pållarna. Frukost till mig själv och på med kläder. Full fart ut till stallet och släppte ut hästarna. Passade på att mocka så det var avklarat. T kom ut och vi släpade fram lite utrustning. Jag utrustade mig med spade, sekatör och min knäpall. Dags att ta itu med rabatterna....
 
Jag låter alla växter bara vissna ner på hösten och på så sätt vara ett skydd under vintern. Det ser dock inte så snyggt ut så här på våren och man vill ju få fram det som spirar under det torra.
 
Framför huset har jag tre rabatter med portaler emallan. En portal är klädd med torr humle...
 
Här är första rabatten innan rensning..
 
 
Rabatt två och tre...
 
T har dessutom klippt ner åkeröträdet, halva trädet ligger på backen...
 
 
Jag satte igång med första rabatten. T roade sig med att bära undan riset efter trädet och eldade upp det i eldningstunnan. Det tog 1,5 timme för mig att bli klar med första rabatten, sedan behövdes det lite mat. Snabbt stekte jag varsin snabblunch och det fick bli korv med tillbehör. Så ut till trädgården igen och fortsatte med de övriga två rabatterna.
 
Under tiden som jag slet med rabatterna hade jag herr Nalle som inspektör. Han låg på trappan till verandan och noggrann spanade på vad jag sysslade med. Är man katt måste man ju hålla koll... ;-)
 
 
 
Var klar fram på eftermiddagen med rabatterna framför huset. T hade fått undan rishögen och fortsatte med att städa av stallplan och elda skräp. Lite utmöbler plockaes fram och framåt em blev det kaffe i solen. Till detta serverade jag hemmagjord yoghurtglass - mums!
 
 
Efter välbehövlig fika och vilopaus fortsatte vi med trädgårdsarbetet. Mitt rensande hade åstadkommit ordentliga högar med skräp på gårdsplanen. Dessa gick T och tog rätt på och eldade upp under tiden som jag fixade fram mer visset skräp ;-). Stora rabatten framför syrénbersån blev rensad och så hann jag också med den stora rabatten vid syrénhäcken. Här var det inte så mycket torrt visset, utan en massa ogräs, typ kirskål, som grävde upp. Nu började det kännas i rygg och ben... Men envis som man är så fortsatte jag slita för att bli klar med alla rabatterna idag. Lika bra när man ändå höll på... ;-)
 
Vid 17-snåret börjad det faktiskt likna något...
 
Rent och fint i första rabatten...
 
 
Övriga rabatterna framför huset också rensade och fina. Högen med ris är borta :-)
 
 
Nalle har under dagen noggrant följt mitt rensningsarbete och inspekterade NOGA vad jag pysslat med. Han verkade i alla fall dock nöjd med min insats och har inte försökt gräva upp någon planta - det hänt förr nämligen... ;-)
 
 
Lagom när jag började bli klar i trädgården, så hörde äntligen hovis av sig. Hovis undrade ifall jag var hemma så Oktawias baksko skulla spikas fast. Inga problem bara att dyka upp. Jag gav mig ut i hagen och hämtade in pållarna. Oktawia hade idkat lerinpackning under dagen... Alltså bara att ta fram en borste och börja borsa ;-)
 
 
Borsta bort intorkad lera på en svart häst är inte det lättaste. Istället blev Oktawia jämngrå och dammade... hon var i alla fall nöjd med pysselstunden. Hovis dök upp och Oktawias bakhov kollades igenom. Dock ingen hovböld, ingen puls eller värmeökning i hoven. På med dojan och så ut med pållan i hagen igen :-). Så himla skönt att det inte var något mer med hovbölden och skon sitter på plats. Nu kanske man kan ta små promenader med pållan. Damen är ju rejält uttråkad vid det här laget.
 
När hovisbesöket var avklarat och pållarna utsläppta i hagen igen. Då var det dags att fixa lite mat åt oss själva. Det fick bli tonfiskgryta med asiatiska smaker. Riktigt gott blev det, eller också var vi bara helt utsvultna ;-).
 
Vid det här laget var både jag och T tämligen ledbrutna. Det kändes i kroppen att man utfört trädgårdsarbete hela dagen. Det kändes jätteskönt att få klart med alla rabatterna och stallplanen blev jättefin efter T's städande och alla högar jag åstadkommit under dagen var uppeldade. Så snyggt och prydligt blev det.
T och Lexi for så vidare till lägenheten. Jag och Lillan gick ut till stallet en vända för att fixa med mat och vatten. Nu går det åt rätt mycket vatten i hagen så den tunnan fylldes full. Avslutade utejobbet med att gå runt och vattna alla penséer innan vi förpassade oss in i huset. En stunds slösurfning fick det bli. Är inne på att betäcka Oktawia och min tilltänkta fadershingst är Dalwhinnie 1180. Har mailat om avesråd med närmaste semin-station som har hingsten på sitt program och mitt önskemål stämde faktiskt överens med vad de ansåg var lämplig hingst till mitt sto - det känns bra.
 
Här kan man läsa mer om hingsten: http://dalwhinnie1180.se/
 
Min plan var att betäcka pållan nästa år, men vi får se hur det nu blir med konvalecens osv. Kan bli så att det blir betäckning redan i år :-).
 
Vid 21-snåret var jag och Lillan ute en sista vända. In med pållarna och så en snabb koll av dem innan kvällsmaten serverades. Och nu ska jag typ dö i soffan för att sedan kravla vidar till sängen...
 
Så detta är allt för idag :-)
 
/Lizzie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0