18/5 Lördag - Trevligheter...

När det var dags att kliva upp idag så kändes det i kroppen. 50 mils bilåkande sätter sina spår... Och inte blev det någon direkt vila idag... Upp som vanligt och Bianca släpptes ut till hagen och den väntande frukosten. Satte fart och fixade frukost och oss själva. Strax efter kl 9 så satte vi oss i bilen igen. Ut på vägarna igen och så for vi iväg på lite trevligheter.
 
Det var dags för "kosläpp"...
 
Jag hade skrivit ut vägbeskrivning, men när vi hade någon mil kvar så var det inga problem att hitta... det var bara att följa konvojen med bilar... Jag har varit iväg på en hel del stora hästtävlingar - men detta slår det mesta! Två stora gärden fullsmockade med bilar och fler som var på väg. Rejält tilltaget med parkeringsvakter - mer uppstrukturerat än vid t ex Strömsholmstävlingarna...
 
 Billar och åter bilar... 
 
 
Vi fick reda på att 4000 väntades :-O
 
På gården var det fullt pådrag. Arla delade ut mjölk och kanelbullar - bara att mumsa i sig. Det fanns ost, kött, hårt bröd osv att shoppa. Det fanns får att titta på, ett par nyfödda kalvar som barnen fick rösta fram namn på. Dessutom tipspromenad som både jag och T knallade runt och svarade på. Om man sedan har turen att vinna något återstår att se. Vi hade också tur med vädret. När vi åkte så började det regna och vi for igenom riktigt skyfall, men väl framme så slutade det regna och solen tittade fram.
 
När det var cirka 30 min kvar till det att korna skulle släppas ut ur lagården så var det dags att inta bra platser vid staketetet. Kossorna går på lösdrift inomhus under vintern. Nu var det alltså dags att släppas på bete.
 
Vi väntade och väntade. Fler och fler personer kom. Det är första gånge jag åker iväg på ett kosläpp och hade inte förväntat mig att det drog så himla mycket folk...
 
 
Ovanstående bild visar ungefär hälften av åskådarna...
 
Det väntade lite extra med att släppa ut kossorna eftersom det fortfarande var åskådare på ingång. Under tiden som vi väntade så höll man span mot lagårdsdörren...
 
 
Till sist så kom den första kossan ut. Det var lite "Ferdinan" över det hela...
 
 
Sakta, men säkert kom det fler och fler kossor ut och så började de kuta ;-)
 
 
Tjohoo!
 
 
Sedan var det där med åskådare... undrar vad kossan tänkte egentligen... och vem som är åskådare - egentligen ;-) 
 
 
Som sagt... alla kossorna rusade inte runt som galningar, utan var mer intresserade av åskådarna.... ;-)
 
 
Och några kossor visade vad de tyckte om jippot. Ställde sig i en ring och nonchalerade åskådarna.. såg rätt roligt ut... ;-)
 
 
Men när kossorna lugnat sig lite så är det ju MATEN som är det viktigaste... nominominom 
 
 
Vi gick runt lite och käkade fler bullar med mjölk *mums* innan vi så tog oss tillbaka till bilen.
En himla fin gård var det som vi besökte :-)
 
 
På vägen hem så passade vi på att shoppa lite mat på ICA Maxi. Sedan var det full fart tillbaka hemåt och ingen av oss hade den minsta lust att sätta oss i bilen igen...
 
Dagen bjöd på otroligt varmt väder, men kvalmigt. Jag var ute i trädgården och rensade lite ogräs, men det gick sakta. Jag har fortfarande skitont i ryggen efter gårddagens provtagning. Och vansinnigt trött! Vi grillade lite korv och käkade ute. Slappade sedan större delen av em. Åskan mullrade på avstånd, men vi klarade oss från något värre åskväder i alla fall.
 
Framåt kvällningen blev det lite svalare och jag orkade gräva ett par spadtag i min örtagård och rensa bort ogräs innan det var dags att plocka in lilla Bianca. Lite ponnypyssel - vilket uppskattades  och så fick hon gå in i sin lilla box i väntan på kvällsmaten. Vi förpassade oss in i huset och det fick bli lite ost med tillbehör och ett glas rött under tiden som vi kollade på förpepp inför kvällens stora musiktävling.
 
Bianca fick sin kvällsmat vid 21-snåret och nu ska vi fortsätta kolla vidare på de olika bidragen  i eurosionschlagern. Inte min musik dirket, men jag orkar inte titta på nåt annat ;-)
 
Roligare än så här blir det inte idag!
 
/Lizzie
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0