19/5 Söndag - Kurs...

Var inte lika trött idag som igår. Orkade däremot inte kolla klart på TV.n igår. Utan jag gick och la mig utan att ha koll på vinnaren ;-).
 
Denna söndag försvann rätt snabbt. På förmiddagen tog jag det lugnt. Ringde till Salsbro för att kolla ifall jag kunde hämta hem Oktawia. De ville dock behålla henne eftersom ville kolla henne i mogrogn igen. Eventuellt så har damen inte ovulerat som hon ska (släppt ägget), och eventuellt behövs ytterligare en seminering... Inte mycekt att göra - jag och Bianca får klara oss ett tag till...
 
Vid 11-snåret så fixade jag iordning mig själv och for iväg in till den stora naturbruksskolan i stan. Jag har anmält mig till en kurs i första hjälpen sjukvård för häst. Arrangör är Blå Stjärnan. Kom fram på utsatt tid och först hade vi teori i 3 timmar - inkl bensträckare och fikarast. Därefter hade vi en timme med praktiska övningar. Vi fick lyssna på tarmljud med stetoskåp, träna på att känna puls, träna på att lägga stallbandage, hovbandage och galoppbandage. Stallbandage var inga problem, det har man ju gjort en del. Det jag hade som mest nytta av var att lära mig att lägga ett galoppbandage - mycket bra att kunna bl.a vid balltramp.
 
Först visade kursledaren hur man gör bandage - här gör hon ett galoppbandage... 
 
 
Sedan fick vi träna själva. Den teoretiska delen var helt OK. Jag har ju gått på dylika kurser tidigare, så en del kunde jag sedan tidigare. Men fick en en del nya tips och vad man ska tänka på. Dessutom är det alltid bra med repetition. Det jag tyckte var lite konstigt var att när det var dags för den praktiska delen så passade halva styrkan på att avvika. Varför vill man inte passa på att träna när man har chansen??
 
Jag hade i alla fall en bra em och var hemma igen vid 16.30-snåret. T var hemma och var djurvakt. Jag fick i mig lite mat och kaffe innan jag förpassade mig ut i trädgården en stund. Det  var gråmulet och regnet hängde i luften, men jag hann rensa lite ogräs och gräva upp några plantor som rymt ur rabatten. Sedan kom regnet och jag satte mig på kökstrappan (under tak) och väntade på att det skulle sluta. Det var skön temperatur ute.
 
Det slutade regna och jag kunde fortsätta ett tag till innan det var dags att pyssla lite i stallet. Efter dagens kurs så blev jag inspirerad att gå igenom min apotekslåda i stallet. Det slutade med att jag städade hela skåpet och sorterade upp - det behövdes.
 
Nu är det ordning och reda i skåpet! Längst ner har jag kylbalsam, stallbandage x flera och sjukvårdslåda människa, mellersta hyllan är det sjukvårdslåda häst, engångshandskar, salvor och liniment av olika slag m.m. Högst upp har jag rengöringsprodukter för häst till vänster och lädervårdsprodukter till höger.
 
 
När jag började med mitt stallpyssel så for T och Lexi vidare till lägenhete. Jag var klar i stallet vid 20-snåret och förpassade mig då in i huset och strök lite kläder inför morgondagens jobb. Tillbaka ut i stallet för lite Biancapyssel och strax innan 21 var jag klar i stallet.
 
Nu får det bli lite NCIS på 3:an som avslutar med kväll. Alltså är detta allt för idag.
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0