2/5 Torsdag - Men vad tusan....

Idag kändes hela dagen rent märklig. Det var torsdag, men kändes som måndag... ingenting stämde och jag lyckades till och med missa ett möte som jag skulle delta i. Det kom in en akut grej som jag var tvungen att rådda runt med och så fastnade jag i jobbet och glömde allt annat. Fick ringa och be om ursäkt över min miss och få en snabb recension av mötet - hm, pinsamt.
 
När jag så kom hem från jobbet så fortsatte konstigheterna. T hade precis kommit när jag kom hem. Han stod och spanade på pållarna och jag gick iväg och hämtade em-höt. T sa att han tyckte Oktawia såg konstig ut i ansiktet. Och mycket riktigt. Hon betedde sig väldigt märkligt när hon skulle äta. Hon tog ETT höstrå i taget och tuggade sakta i sig samtigt som hon slängde med huvudet. Vi stod och tittade en stund och det stod helt klart att Oktawia var mäkta imponerad över något i munnen. In med hästen i stallet för att kolla, men jag har ingen munstege så titta in mellan kindtänderna gick inte. Hon var också lite svullen över  nedre kindtänderna på sin vänstra sida. Det syntes på blicken att damen inte alls var nöjd. Släppte ut hästen igen och hon hade fortfarande problem att käka.
 
Vad tusan - ska eländet aldrig ta slut *suck*. Bara att ringa till distriktsveterinärjouren. Fick inget svar och lämnade meddelande. T gick in i huset och började göra iordning lite mat och jag tog itu med mockningen. Vetten ringde efter cirka en halvtimme. Fick meddelande om att vetten inte kunde komma förränd rätt sent eftersom det nu var fullt upp med lamningar, kalvningar, fölningar och kolikhästar. Lite problem med munnen var inte något som prioriterades högt på listan. Jag var ju orolig i alla fall... Vetten skulle höra av sig framåt 21-22 snåret för att berätta ifall de skulle hinna med oss eller inte.
 
Så kvällen blev en enda lång väntan - inte riktigt vad jag hade tänkt mig för kvällen.  Så för att ha något att göra efter att stallet var klart och man fått lite mat i magen. Det var att ta itu med den stora högen av stryktvätt. Kom halvvägs i alla fall - alltid nåt. Vid 21-snåret hade vi fortfarande inte hört något från jourveterinären, men vi plockade in pållarna och så kollade jag igenom dem och serverade kvällshöt. Oktawia var fortfarande irriterad och käkade ett höstrå i taget. Så in i huset och fortsatte att vänta. Vid 22-snåret ringde vetten och meddelade att de inte skulle hinna med oss ikväll pga andra akuta sjukdomsfall. Jaha, inget att göra. Vi blir uppsatta på listan för besök i morgon förmiddag istället.
 
Bara att gå ut till stallen en sista vända och Oktawia fick sitt kraftfoder och så blev pållarna nattade. Jag själv kollade på lite nyheter en stund och nu får det blir sängen.
 
Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0