22/5 Onsdag - Roligheter...

Vädret såg inte så lovande ut när jag for till jobbet. Jag hade med mig min cykel, med i packningen hade jag även regnstället. Verkade som om det skulle behövas till eftermiddagens aktivitet. Det var dags för lite roligheter med jobbet.

Så full rulle under eftermiddagen och så vid 11:30 samlades hela min enheten utanför kommunhuset där vi jobbar. Alla utrustade för en eftermiddag med eventuellt dåligt väder. Det har regnat under förmiddagen, men lagom när vi skulle ge oss iväg slutade det renga och det var riktigt behagligt väder.

Det är två av mina arbetskamrater som anordnat eftermiddagens personalsociala aktivitet och vi hade hemligt resmål. Cykel och lämpliga kläder för utevistelse - det var allt vi visste. Snälla arbetskamrater som vi är, gör alltså som vi blir tillsagda ;-).

Första anhalten visade sig vara ett trevlig matställe där vi åt en god lunch innan vi trampade vidare. Dagens aktivitet visade sig vara en guidad tur i ett av stadens större naturreservat. En tur ut i skogen - men väldigt nära stan alltså :-)

Naturreservatet är anordnat så att det är tillgängligt för kommunens medborgare. Bland annat med anlagt spår med belysning. Dock har skogen även använts tidigare - vad såg ut som resterna efter grunden till ett gammalt stentorn, visade sig vara en skidhoppbacke som användes på 1920-talet - alltså för nästan 100 år sedan - där den naturliga förkastningskanten utnyttjades. Då fanns inte träden ivägen ;-)

Vi fortsatte vår vandring genom skogen - med cyklarna å släp...

Dagens största äventyr visade sig bli att ta sig nerför en brant nerförsbacke... Inte helt lätt kan jag säga...

Väl nere på slätten igen så förvandlades landskapet och vi fick träffa en annan variant av kommunalarbetare... de fyrbenta

Kommunkossa :-)

Större charmtroll får man leta efter...

De har faktiskt ögon under allt lurvet ;-)

Vi tackade vår guid och så cyklade vi vidare till nästa guide. Väl närmare stan så fick vi oss en förevisning av en stadsdel som inte är byggd ännu. En gruppchef från Ledningsnät visade på ritning vad som ligger i backen i form av dagvattens- dricksvatten- och avloppsledningar. Vägarna är klara - dock ej bestämt än vilken form av bostäder som ska byggas. Intressant!

Vår sociala samvaro avslutades och vi var ett gäng som cyklade tillbaka till jobbet. Totalt var vi ute och trampade 16.4 km under eftermiddagen. Bra till Cykelutmaningen. Jag gjorde klart lite prylar på jobbet innan jag for vidare hemåt.

När jag kom hem så var T på plats. Pållarna hade fått mat och Lillan var ute och sprang. Jag fixade lite käk, gick igenom bilderna över det som jag fotat idag. T var sedan på väg att fara hemåt, men innan han åkte så passade vi på att handbeta pållarna. Oktawia blir ju urstressad när hon blir lämnad själv i stallet - inget jag tänker risker i nuläget! Alltså båda pållarna ut på gräsmattan...

Bianca trodde inte det var sant - gräs!!! Här gällde det att skynda sig innan det tar slut ;-)

Oktawia var också duktig på att beta gräs- så till den milda grad att hon inte hann svälja.

Nominominominom

Vi handbetade pållarna 15 minuter och så fick pållarna finna sig i att återgå till gamla vinterhagen. Vi ska inte chocka magen på en gång.

T och Lexi for vidare till lägenheten och jag tog itu med stallsysslorna. När allt var klart i stallet så pysslade jag lite i trädgården. Blött var det men skönt väder. Strax innan 21-snåret plockade jag in pållarna och kollade igenom damerna innan de serverades kvällsmaten.

Min kväll får nu avslutas med lite datorsurf och så nyheterna på TV4. Så detta är allt för idag!